초록 close

본 연구에서는 초등학생들에게 창의적 공학기술 교육은 어떠해야 하는지에 초점을 두고 2단계에 걸쳐 연구를 진행하였다. 먼저 1단계에서는 창의적 공학기술 교육 프로그램의 교육 내용 구성과 교수ㆍ학습 전략을 마련하기 위해 공학기술 학습에 영향을 미칠 수 있는 초등학생들의 공학기술 학습 배경 요인들을 조사하여 분석하였고, 여기서는 2단계로서 1단계의 연구 결과를 바탕으로, 캡스톤 디자인에 기초한 창의적 공학기술 교육을 위한 공학기술 교육 프로그램을 개발하여 그 적용 효과를 검증하였다. 연구 대상은 D시에 소재하고 있는 초등학교 5학년 2개 학급과 6학년 2개 학급을 대상으로 하였으며, 검사 도구는 공학기술의 태도와 창의성 검사지를 사용하였다. 캡스톤 디자인을 적용하여 초등학생 수준에 적합한 수업전략으로, 첫째, 통합 학문적 성격을 띠게 하고, 둘째, 팀워크를 중시하고 팀워크 역량의 향상을 목표로 하고, 셋째, 공학기술적 의사소통역량이 향상되도록 하고, 넷째, 문제해결역량이 증진되도록 하고, 다섯째, 캡스톤 디자인의 전과정을 통해서 창의성이 증진되도록 하는 등이다. 그 결과를 살펴보면 다음과 같다. 1) 5, 6학년의 학년별 실험집단과 비교집단의 공학기술의 태도와 창의성의 사전검사 결과, 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않아, 이 두 집단은 동질한 집단이라고 할 수 있다. 2) 공학기술의 태도 검사에서 사후검사 결과, 5, 6학년 모두 공학기술의 태도 전체에서 통계적으로 유의한 차이로 실험집단이 비교집단보다 더욱 높아진 것으로 나타났다. 3) 창의성 검사에서 사후검사 결과, 5, 6학년 모두 창의성 전체에서 유의한 차이로 실험집단이 비교집단보다 더욱 증진된 것으로 나타났다.


This study makes conscious about importance of engineering technology for elementary student and also progressed two steps, focus on making new sight about engineering technology, how creative engineering technology education should be for elementary student to understand themselves and get interested. First of all, first step is to analyze the research about what elementary student's engineering technology education backgrounds effects on engineering technology education, and this analyze is for preparation of creative engineering technology educating program's compose and teaching & learning technology. Second step, based on first step, verified the effects about new engineering technology education program which is for creative engineering technology based on Capstone Design. Subject is elementary school located in ‘D' city and they are two fifth-grade and two six-grade class. Testing tools are behavior about engineering technology and creative examination test. This was appropriate instructional strategy for elementary student, which applied Capstone Design. First, this have integrated study personality. Second this focused on teamwork and marked on increasing teamwork ability. Third, engineering technology communication ability increases. Forth, problem solving ability increases. Fifth, through the whole process of Capstone Design, it increases creativity. The major finding of this study were follows;1) Fifth and six grader's experimental group's and controlled group's behavior and test result about engineering technology, there are no difference in statistically, so these two groups are likely the same group. 2) The result of post test in engineering technology attitude test, there were difference in statistically between two groups. Experimental groups are higher than controlled group. 3) The result of post test in creativity test, 5,6 graders creativity difference, experimental groups are more increased than controlled group.