초록 close

이 연구는 부산광역시 소재 초등학교 6학년 학생 95명, 경상남도 양산시 소재 초등학교 6학년 학생 405명을 대상으로 하여 남, 녀 각 250명을 설문조사하여 초등학생들의 의복구매행동에 영향을 미치는 요인과 의복구매 실태를 알아보기 위하여 빈도백분율을 산출하고 요인분석을 실시하였으며, 일반적 특성과 의복구매행동 영향 요인이 의복구매행동과 어떠한 상관관계를 가지는지 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였다. 의복구매행동에 영향을 미치는 요인을 알아 의복구매행동에 영향을 미치는 요인분석으로 <상품의 유명성>, <대중매체>, <친구>, <부모님>, <개성>, <학교 교육>의 6개 요인이 분석되었다. <상품의 유명성> 요인은 일반적 특성에서 가정의 경제수준, 용돈의 사용처와 상관관계가 있었고 의복구매행동에서 의복 구매 시 중요도와 상관관계가 있었다. <대중매체> 요인은 일반적 특성에서 성별, 가정의 경제수준, 용돈기입장의 사용과 상관관계가 있었고, 의복구매행동에서 의복구매자와 의복 구매 방법, 의복 구매 시 중요도와 상관관계가 있었다. <친구> 요인은 일반적 특성에서 성별과 상관관계가 있었고, 의복구매행동에서 의복 구매자와 상관관계가 있었다. <부모님> 요인은 일반적 특성에서 가정의 경제수준이 상관관계가 있었고 의복 구매 행동에서 의복 구매자와 상관관계가 있었다. <개성> 요인은 일반적 특성에서 성별, 어머니 학력과 관련이 있었고, 의복구매행동에서 의복 구매자와 상관관계가 있었다. <학교 교육> 요인은 일반적 특성, 의복구매행동 모두와 상관관계를 보이지 않고 있었다. 위의 연구결과를 통해 의복 구매 행동에 영향을 미치는 요인은 다양하며, 그 중에서도 대중매체 요인의 경우 일반적 특성과 의복구매행동에서 가장 많은 상관관계를 나타내어 학생들의 의복구매에 대중매체가 미치는 영향이 상당함을 알 수 있다. 바람직한 의복구매행동을 위해 학생들에게 대중매체에서 받는 영향을 줄이고 현행 교육과정의 의생활 단원에는 의복구매행동이 학습내용에 포함되어 있지 않다는 점에서 올바르게 의복을 구매하는 방법에 대한 지도방안의 모색이 필요하다 생각된다. 학교 교육이 학생들의 일반적 특성과 의복구매행동에 상관관계를 보이지 못하고 있는 것은 문항의 한계 때문일 수도 있으나 학교에서 다루어지고 있는 의생활과 관련된 내용의 한계와 교사들의 관심의 부재로 인한 문제가 더 크다고 생각된다. 따라서 의생활단원에 합리적이고 올바른 의복구매행동을 지도하기 위한 수업내용이 추가되어야할 것으로 보아지며, 교사와 학부모가 함께 의복교육을 해 나갈 수 있는 방안의 마련이 필요하다고 생각된다.


The purpose of this research was providing data about education of clothing habits for elementary school students and search for the direction of it by analyzing the factors that affect behavior that six-graders purchase clothes and purchasing condition. To achieve this objective, a total of 500 students including 95 sixth-graders residing in Busan and 405 sixth-graders residing in Yangsansi, Gyeongsangnam-do were surveyed. The collected data was analyzed by a statistical program, SPSSWIN 12.0. To investigate the factors that affect behavior purchasing the clothes, the percentage of frequency was calculated and factor analysis was conducted. The correlation between the factors and the behavior was also researched. Factors that affect behavior purchasing clothes analysis showed a total of six factors. The <trademark’s fame> factors, it was correlated with the family economic level and how to spend the allowance in the general characteristics and significant helped purchasing clothes in clothing purchasing behavior. The <mass media> factors, it was correlated with the gender, the family economic level, the use of the account book in the general characteristics clothes buyer, how to purchase clothes, significant helped purchasing clothes in clothing purchasing behavior. The <friends> factors, it was correlated with gender in the general characteristics, and the clothes buyer in clothing purchasing behavior. The <parents> factors, it was correlated with the family economic levels in the general characteristics and the clothes buyers in clothing purchasing behavior. The <personality> factors, it was correlated with the gender, the academic ability for mother in the general characteristics and the clothes buyers in clothing purchasing behavior. The &lt;school> factors, it wasn't seen correlated in the general characteristics and clothing purchasing behavior. As could be seen in more than clothing, the factors that affect purchasing behavior varies. Among them, the mass media, in the general characteristics and purchasing behavior the clothes had shown the many correlations. Through buying clothes for students, the affect of the mass media could be seen significant. There was a need to tell you to purchase the apparel desirably that the <mass media> factor had to be reduced. School education needed to show how to purchase the clothes correctly. School education for students in general characteristics and apparel shopping behavior has not shown the correlation because it may be due to the limitations of questions being addressed in schools, but the limitations about the clothes information through school education and the lack interests by teacher are more suspect. Therefore the training associated with clothing needs to be strengthened in order to help the students have the correct idea related with clothes.