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이 연구의 목적은 기술교과와 관련된 영재 교육을 활성화시키기 위해 기술교과와 관련된 영재들의 기술적 사고성향을 파악하는 데 있다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 영재 학생과 일반 학생 사이의 기술적 사고성향에 차이가 있었다. 또한 영재 학생의 기술적 사고성향이 일반 학생에 비해 높았는데, 이를 통해 능력과 기술적 사고성향 사이에 어느 정도의 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 정보 영재 학생에게는 기술적 호기심 성향이 그리고 발명 영재 학생 및 로봇 영재 학생에게는 기술적 조작 성향이 가장 중요한 요인이었다. 셋째, 기술적 사고성향을 구성하는 하위 요인에 따라 영재 집단 사이에 각기 다른 동질성 및 이질성을 보였다. 이를 통해 정보 영재, 발명 영재, 로봇 영재 교육을 실시할 때는 각 요인에 대한 해당 영재의 특성을 정확하게 파악한 후 그에 알맞은 전략을 적용해야 함을 알 수 있었다.


The purpose of this study is to identify the technology subject related gifted student's technological thinking disposition to activate the technology subject related gifted education. Conclusions obtained from this study are as follows. First, there is a technological thinking disposition's difference between gifted student and general student, and the gifted student's technological thinking dispositions are higher than the general student. This result shows that there is some correlation between ability and technological thinking disposition. Second, the most important factor for information gifted student is technological curious disposition, and technological manipulation disposition is the most important factor for invention gifted student and robot gifted student. Third, there is a homogeneity and heterogeneity among gifted student according to sub-factor that consist of technological thinking disposition. This result shows that when we implement information, invention, and robot gifted class we should apply the appropriate strategies after correctly identify the characteristics of gifted student.