초록 close

이 연구의 목적은 ‘컴퓨터와 통신 기술’ 단원을 위한 해결책개발중심 설계 모형을 개발하는 데 있다. 해결책개발중심 모형은 설계 프로세스 중 해결책 개발 단계에서 의사소통을 보다 강조하여 설계 평가 및 재설계 단계가 제작 과정 없이 이루어질 수 있는 모형이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 과정에 따라 진행되었다. 첫째, 기술교육과 설계 및 설계 모형에 대한 선행 연구와 문헌을 고찰하고 설계 능력 검사 도구를 선정하였다. 둘째, 기존의 설계 모형을 분류하는 과정을 거치고 단원의 특성을 분석하여 해결책개발중심 설계 모형을 개발하였다. 셋째, ‘컴퓨터와 통신 기술’ 단원을 분석하여 주제를 선정하고, 개발한 설계 모형과 기존의 설계 모형을 각각 적용하여 설계 활동 과제를 개발하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, ‘컴퓨터와 통신 기술’ 단원을 위한 의사소통이 강조되는 해결책개발중심 설계 모형을 개발하였다. 둘째, 개발된 설계 모형을 미국과 유럽의 설계 모형과 함께 현장에 적용하였으며, ‘컴퓨터와 통신 기술’ 단원에 한해서, 학습자의 설계 능력 향상에 영향을 미쳤음을 확인하였다. 특히, 설계 평가와 교류 영역에서 크게 향상된 것을 확인하였다.


The purpose of this study is to develop the design model focusing on solution development for the unit of ‘computer and communications technology’. The design model focusing on solution development is a model that emphasizing communication in the solution development phase of the design process and can be design evaluation phase and redesign phase without production process. To achieve it, the study was conducted by following process. The first, the testing tool of designing ability was selected by considering precedent studies and documents of technological education and design and design model. The second, the design model focusing on solution development, suitable for the characteristics of unit, was developed through the process classifying existing design model. The third, the unit of ‘computer and communications technology’ was analyzed and subjects were selected. And then, the task of designing activities was developed by applying developed design model and existing design model respectively. The results of this study are as follows. The first, the design model focusing on solution development, was developed, that emphasizing communication for the unit of ‘computer and communications technology’. The second, the developed design model was applied to the field with the design model of America and Europe. And, for the unit of ‘computer and communications technology’, it was confirmed that it made a significant effect on the improvement of learner's designing ability. Especially, it was confirmed that designing evaluation and communication ability were greatly improved.