초록 close

본 연구는 초등수학 도형영역의 문제점을 해결하기 위한 방안의 하나로 초등학교 6학년 수학과 도형영역을 중심으로 현실세계에 가상 객체를 부가하여 학생 스스로 탐구하는 학습, 원리나 개념을 스스로 발견하게 하는 학습 객체를 만들었다. 본 연구에서 제안한 방법으로 서울 소재 M 초등학교 6학년 2급 학급을 선정하여 증강현실을 활용한 도형영역의 수업이 학생들의 학업성취도에 어느 정도의 영향을 미치는지 확인하기로 하였다. 그 결과 실험집단의 학습자들은 통제집단의 학습자보다 수업 흥미도 및 수업 만족도, 학업성취도에서 통계적으로 높게 나타났다. 이는 증강현실 도형 학습이 학습자에게 수업참여에 적극성을 가지게 하고, 도형 관련 개념 형성 및 학업성취도 관련이 있음을 알 수 있다.


In this study, our primary areas of mathematical shapes as a way to solve the problem of sixth grade math and geometry around the area in addition to the real world, the virtual objects to explore on their own learning, heuristic principles and learning concepts are developed. To this end, second-class sixth grade in Seoul class M is selected and the area of ​​Augmented Reality class shapes students' academic achievement sure to affect how much agreed. experimental study was developed and then applied to the actual class content across pre and post implementation evaluation, and subsequent academic achievement levels were compared and analyzed. As a result, learners in the experimental group and control group than the class of interested students and class satisfaction, a statistically higher achievement. Learning on augmented reality, which shapes have the gumption to participate in classes, and concepts related to shape the formation and indicates that academic achievement is related.