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정부의 HRD 정책 및 프로그램의 성과에 대한 체계적인 성과분석 모형이 빈약한 실정이어서 정부의 인재양성사업 성과지표 및 성과측정․평가와 관련한 문제점을 분석하여, 효과적이고 실현가능한 개선방안을 도출하는 것이 필요한 시점이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 정부의 인적자원개발 사업에 대한 성과를 프로그램 논리모형을 통하여 분석함으로써 정부의 인적자원개발 사업이 당초 정부가 목표한 대로 작동되고 있는지를 살펴보고, 현 정부의 인적자원개발 정책의 문제점을 도출하여 그 개선 방안을 도출하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위하여 첫째, 정부 지원 인재양성 프로그램에 대한 추진과정, 추진효과에 대하여 분석을 진행하였다. 둘째, 현 정부의 대표적인 지방대학 재정지원사업인 광역경제권 선도산업 인재양성사업에 대한 고찰과 사업의 주요 수혜 대상자인 학생과 기업체라는 양 고객을 중심으로 사업에 대한 체감도와 인식 차이를 분석하였다. 셋째, 정부지원 인재양성사업의 성과관리와 효과성 분석을 통한 한계점 및 시사점을 도출하였다. 정부지원 인재양성사업의 성과관리와 효과성 창출을 위해서는 단순한 관리적 차원의 성과가 아닌 실질적인 사업 수혜자인 학생과 산업체의 만족도를 제고할 수 있도록 해야 하는 것이다. 분석결과 광역경제권 선도산업 인재양성사업을 프로그램 논리모형에 의해 재설계하여 보았을 때 사업의 단순한 관리적 성과차원이 아닌 고객체감도 향상의 관점에서 본 사업의 주요 수혜대상자인 학생과 기업체라는 양 고객을 중심으로 논리모형 설계가 가능하였다. 또한 프로그램 구성요소별로 투입-활동-산출-고객-산출결과(최초, 중간, 최종)로 사업의 추진내용을 분류할 수 있었다. 정부의 대표적인 지방대학 재정지원사업인 광역경제권 선도산업 인재양성사업에 대한 고객측면에서의 분석결과 학생들이 선호하는 프로그램과 기업이 선호하는 프로그램에 차이가 발생한다는 것을 확인할 수 있다. 인재를 양성하는 프로그램의 중요한 목적은 해당 교육을 받은 학생이 취업할 수 있도록 하는 것이므로 강의실에서 하는 강좌만으로 학생을 교육하기보다는, 기업과의 산학협력을 더욱 확대하여 학생들이 실질적으로 활용하고 응용할 수 있는 지식을 배양하고 기업은 인재를 확보·육성하는 방향으로 나아가야 할 것이다.


Since systematic outcome analysis models as to the outcomes of government's HRD policies and programs are scarce in the field, it's high time to analyze problems related to the outcome index of governmental human resource projects, outcome measurements and evaluation, and derive effective, realistic improvement measures. The aims of the current study are (1) to investigate if the governmental human resource development project is working as the authorities initially intended by analyzing the outcomes of the government human resource development project through the program logical model and (2) to draw on an improvement measure for the problems of the current government human resource development policies. In order to achieve the aims, first, an analysis was made over the implementation process and effects of government subsidy-human resource development programs. Second, a review of economic region leading industry human resource development projects, or the current government's subsidy project on representative provincial universities was made along with an analysis of perceptions towards the project between students and enterprises, or the main recipients of the project. Third, limitations and implications were derived from the analysis of the outcome management and effectiveness of government subsidy-human resource development project. It was found that maximizing students' and enterprises' satisfaction level is more important than the outcomes at the simple managerial dimension. Based on the analysis findings, it was possible to redesign the economic region leading industry human resource development project by a program logical model, and further possible to design a logical model with a focus on two customers, students and enterprises from the perspective of the customer satisfaction improvement rather than a simple magagerial outome level. Besides, it was possible to classify the implementation contents into input-activity-outcome-customer-outcome result (initial, intermediate, final) by its program components. Next, it was discovered that there are differences in student preferences toward enterprises based on the results from the customer aspect. One of the main purposes of developing human resources is to help students who received education land a job; therefore, it is recommended that schools enhance knowledge that students can utilize and apply in the real fields through tighter connections with enterprises rather than educate students through courses in the classroom, and that enterprises secure and develop human resources.