초록 close

현대에는 정보화, 세계화에 따른 산업발달로 공급이 수요를 초과하여 판매가 어려워지며, 기술의 발달과 평준화에 따른 대량생산으로 비슷한 제품이 쏟아져 나온다. 따라서 대부분의 구매하는 소비자들은 상품의 품질보다 인지도 및 차별화된 브랜드를 선택해 구매한다. 특히, 맥주브랜드의 맥주병은 규격화 되어 차별화를 느끼지 못하지만 라벨은 정보전달의 기능적인 측면뿐만 아니라 소비자와 커뮤니케이션을 통해 브랜드 차별화가 가능하다. 본 연구의 목적은 상품을 구매할 때 제품의 품질에서 브랜드이미지를 차별화한 제품을 구매한다. 이를 통해 리뉴얼 라벨디자인의 브랜드 개성을 통한 소비자-브랜드 관계를 통한 브랜드 차별화를 제안한다. 연구범위는 국내 맥주 브랜드 중 인지도 및 선호도가 높은 OB맥주로 64년간 10번의 리뉴얼 라벨 디자인이다. 연구방법으로는 OB맥주 리뉴얼 라벨 디자인의 브랜드 개성과 소비자-브랜드 관계를 통해 라벨디자인에 관한 관계성을 문헌적 조사를 중심으로 고찰하였다. 사례 연구에서는 로고타입, 조형 형태, 컬러, 일러스트 등 시각적 조형요소들을 세분화한 ‘시계열 분석 방법’을 활용하였다. 설문조사 분석은 일반인 20대를 성인남녀 109명을 대상으로 무작위 표본추출법에 대한 일대일 면접방법을 이용하여 설문조사를 실시하였다. 조사 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, ANOVA를 이용하여 속성별로 비교, 분석하였으며 유의확률로 관계성을 입증하였다. 결과적으로 최근 리뉴얼한 OB맥주의 라벨디자인은 기존의 라벨디자인에서 갖고 있던 브랜드 개성을 모두 높게 포함하면서 기존에 약했던 부드러움을 더욱 강화하였다. 또한, 64년의 역사로 높은 타겟층과 프리미엄 콘셉트를 통해 전통적을 높인 것을 알 수 있다. 이처럼 라벨을 통한 시각적 차별화를 통해 브랜드의 신뢰도 향상과 브랜드 이미지 구축 강화로 브랜드 경쟁력을 확보할 수 있는 역할이 중요하다는 것을 알 수 있었다.


In the modern age, sales are made even more difficult since supply is greater than demand due to the advancement of the industries following the advent of the information age and globalization. Thus, similar products are introduced to the market in large numbers due to the mass production technology according to technology advancement and standardization. Accordingly, the purchasers who are most of the consumers make their choice by focusing more on the brand recognition level and differentiated brands more so than product quality. In particular, beer bottle of beer brands rarely convey sense of differentiation since they are standardized for the most part, but label can be leveraged to differentiate brand through communication with consumers as well as play the functional role of transmitting information. The purpose of this study is to present direction for effective differentiation by leveraging consumer-brand relationship and brands’ unique characteristics more so that products’ functional aspects as the consumers are purchasing more due to their perceived corporate image and brand whereas they used to purchase mostly due to product quality in the past. As for the research scope, OB Beer is the label design that was renewed 10 times during 64 years. As for the research method, OB Beer’s renewed label brands will be leveraged to study the relationships between brands’ unique characteristics, and consumer-brand, as well as label design by studying the literature. For the case study, ‘time-series analysis method’ that entails segmenting visual formative elements such as logo type, form, color and illustration was used. For the survey, 109 adults, both male and female, in their 20’s were selected randomly to carry out the survey through 1:1 interviewing method. Searched data was subjected to the analysis, using the SPSS 18.0 program, and frequency analysis, descriptive statistical analysis and ANOVA were used to compare and to analyze by each attribute, and correlation was proven with significant probability. In conclusion, the label design of the OB Beer which was renewed recently strengthened the sense of softness which was lacking in the past even more while including all the brand’s unique characteristics that were inherent in the existing label design. Moreover, it is possible to know that the value of tradition was increased by leveraging its 64 year long history by targeting higher targets and by capitalizing on the premium concept. Likewise, it is possible to know that the role for securing the competitiveness against overseas brands is important by strengthening brand trust and brand image through visual differentiation deriving from the label.