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진정한 패션브랜드란 단순히 로고나 상품 자체가 제공하는 기능 이상의 것으로 그 안에는 감정과 정신이 존재하므로 차별성과 의미가 있어야 한다. 본 연구의 목적은 독특한 주제와 표현방식, 실험적 디자인으로 세계인의 주목을 받던 중 2010년 2월 11일 갑작스럽게 타계한 영국출신의 패션디자이너 알렉산더 맥퀸의 패션에 나타난 낭만적 특성을 분석함으로서 현대 패션브랜드 기획을 위한 기초자료를 제공하고자한다. 연구방법으로 선행연구와 문헌들을 통하여 낭만주의시대 표현 특성을 규명하였고, 패션 큐레이터 앤드류 볼튼(Andrew Bolton)에 의해 재조명된 패션브랜드 알렉산더 맥퀸의 디자인에 나타난 낭만적 특성에 대해 분석하였다. 실증자료는 1992년부터 2010년까지 발표한 맥퀸의 컬렉션 중 2011년 봄 5월 4일부터 8월 7일까지 개최된 메트로폴리탄 뮤지엄 전시회 ‘알렉산더 맥퀸: 야만적 아름다움’(Alexander McQueen: Savage Beauty)에서 보여준 작품 122점을 대상으로 전문가 6인에 의해 유목별 발생빈도와 디자인의 특징을 질적으로 분석하였으며 그 결과는 역사주의, 민족주의, 이국주의, 원시주의, 자연주의로 나타났다. 알렉산더 맥퀸의 창조적인 상상력과 정신은 낭만주의를 지나 현재를 재구성하려고 하는 패션브랜드에 비전과 지속적인 영감을 제시하고 미래의 새로운 유행으로 재창조 될 것으로 본다.


An authentic fashion brand is beyond a function to supply just only logo or product itself, and has differentiation and meaning because emotion and mind exist in it. The aim of this study is to supply basic materials for brand projecting in the future fashion by analyzing romantic characteristic shown in Alexander McQueen's fashion, who is a fashion designer from England. He passed away suddenly on 11th, February in 2010 in the middle of coming into the spotlight. The method of this study is to examine a romantic characteristic through the advanced studies and documents and to grasp the romantic characteristic shown in Alexander McQueen's design reconfigured by Andrew Bolton, fashion curator. As a material for analysis, 122 works, among the collections presented from 1992 to 2010, are used, which were shown in the Metropolitan Museum exhibition from 4th, May to 7th, July in 201, in Alexander McQueen : Savage Beauty. And also 6 professionals analyzed the repetition rate each type and the characteristic of design in quality. The result shows that  Historicism, Nationalism, Primitivism and  Naturalism are classified. McQueen's creative imagination and mind will present a vision and continuous inspiration and recreate a new trend in the future to the fashion brands to reconstruct present after Romanticism.