초록 close

글로벌과 더불어 도시이미지 강화가 중요시되면서 대부분의 도시들이 도시경쟁력을 강화하기 위한 개발방법으로 도시브랜드가치 증진 정책을 추진하고 있다. 부산시 역시, 후기 자본주의시대에 대비하여 문화도시를 지향하면서 도시 간의 경쟁은 심화되고 정부를 비롯하여 시민단체에 이르기까지 도시문화에 대한 관심은 날로 증폭되고 있는 실정이다. 도시브랜딩을 위한 정책 마련은 도시가 가지고 있는 지역성을 토대로 유형적 자산을 활용하거나 무형자산을 활용하여 그 도시만의 경쟁력을 강화하여 타 도시와의 차별화하는 전략방안이기도 하다. 이에 각 도시의 도시브랜드 이미지와 이를 활성화하기 위한 각 도시마다의 브랜드 마케팅 전략에 대해 고찰해 보기로 한다. 본 연구는 부산시 도시브랜드정책 증진을 위해 파리, 시드니, 런던, 서울, 대구, 인천 등의 주요 도시의 사례를 통해 살펴보았다. 사례조사에서는 여섯 개의 도시를 제시하고 도시브랜딩을 위한 시사점을 정리하였다. 이후, 도시브랜드 성공사례와 시사점을 토대로 부산광역시 도시브랜드 제고를 위해 브랜드개성 창출과 향후 과제사업들의 방향 및 전략방안을 제언하였다. 도시브랜딩을 위한 탐색적 고찰은 부산시가 가지고 있는 지역성을 토대로 유․무형자산을 적극 활용하여 부산시만의 경쟁력을 높여 타 도시와의 차별화를 둘 수 있는 전략방안이기도 하다. 따라서 도시브랜드전략에 필요한 정책방안을 위한 탐색적 고찰이 연구의 주된 목적이다.


Cities around the globalisation press forward with city brand strategy to promote the brand value of their city, as a way of enhancing the city competitiveness and developing a city through boosting its image. Busan city is also, competition between cities aiming at being a cultural city is increasing, and from government agencies to civic organisations, interest in city culture is growing rapidly. In the term of arrangement of standard for city branding, a strategic method which will differentiate city from other cities by strengthening competitiveness of the city in the course of utilising material or immaterial assets is needed. The cases were consisted of domestic and overseas developed countries such as Paris, London, Sydney, Seoul, Daegu, and Incheon, which have former experiences in city branding to promote the city branding strategy of Busan. The six cities were investigated into branding perspective. After that, the brand personality and future work of Busan suggested the city brand strategy based on case study and some implication. In the term of exploratory study for city branding, a strategic method which will differentiate Busan from other cities by strengthening competitiveness of Busan in the course of utilising tangible or intangible assets is needed. Therefore, exploring study for the policy measurement for improving the brand strategy of a city is the principal purpose of this thesis.