초록 close

아동문학은 무한한 상상력, 꿈의 실현, 아름다운 언어를 통해서 확보된다고 가정하기 쉽지만 『별나라』의 아동물은 실제로 이러한 요소들과 일정 정도 거리를 갖는다. 1930년대 『별나라』에 수록된 작품들은 아동문예물이지만 사실은 프로 문학 작가들의 리얼리즘 문학의 탐색 과정을 보여주고 있다. 근대 조선 문학의 개성은 민족의 고유성과 언어의 예술성을 탐사하는 방향 이외에 사회적 ‘사실’의 영역을 탐구하는 프로문학 계열 작가들의 동시, 산문시, 장시 형태의 문예물을 통해 보충되었다. 아동문예지 『별나라』는 이들 프로 작가들에게 발표 지면을 확보해주었다. 즉 1930년대 중반까지 발간된 『별나라』를 통해 확인할 수 있는 조선 문학은 아동문학 주체의 수립, 내러티브의 도입, 장시 경향을 통해 리얼리즘 성격을 강화하였다. 문학적 주체의 현실적 경험과 고백이 어떻게 사회적 담론의 한 영역이 될 수 있는지에 관한 실험이 아동문예물 창작의 근저에 자리 잡고 있었다고 할 수 있다. 식민지 조선의 현실 속에서 아동이 ‘별나라’에 이르기 위해서는 사회적 불평등과 빈곤의 문제가 먼저 해결되어야 했으며, 계급주의 강화를 통해 새로운 공동체 의식을 마련해야 했다. 리얼리즘 작가들에게 문학은 이러한 사회적 난제를 직시하고 그것을 조정하는 수단 이상이 될 수 없었다. 현실 사회에서 사실의 영역을 탐사하고 현실 문제를 개선하려는 문학적 의지의 발현 속에서 아동문예지『별나라』 의 의의를 찾아볼 수 있다.


Children’s literature is easily assumed to be founded on unbounded imagination, the realization of dreams, and beautiful language, but the literature for kids published in Byeolnara (Land of Stars) maintains a certain distance from these elements. The works in Byeolnara are for children, but they display the exploratory process of realism literature of proletarian authors. Aside from the direction of exploring the peculiarities of a people and the artistic value of language, the individuality of modern Joseon literature was supplemented through literary works spanning children’s poems, prose poems, and long poem forms by the proletarian literature circle writers searching the domain of social “reality”. The children’s literary magazine Byeolnara secured for these proletarian writers the pages to present their works. Joseon literature that can be verified through Byeolnara, published until the mid-1930s, reinforced the character of realism through the establishment of the principal agent of children’s literature, the insertion of narratives, and the inclination toward long poems. The experiment on how realistic experience and confession can become a domain for social discourse is considered to be set at its foundation. For a child within the reality of colonial Joseon to arrive at a “land of stars” required resolving the problems of social inequality and poverty, as well as having a new community consciousness taking root by strengthening classism. For realist authors, literature can look squarely at such social dilemmas but cannot become a means for resolving them. The significance of the children’s literary magazine Byeolnara can be found in the manifestation of the literary will to explore the domain of reality in society and improve the conditions of reality.