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목 적 : 본 연구는 초등학교 담임교사를 대상으로 시각에 대한 인식 현황을 파악하여 초등학생의 시각에대한 교사들의 관심과 적절한 지도를 제안하고자 한다. 방 법 : 2011년 4~7월까지 경기도 화성시 O초등학교 담임교사 112명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 불성실하게 응답한 12부를 제외한 100명의 자료를 분석하였다. 결 과 : 시각 문제를 담당하기 적합한 전문가는 안과의사라고 인식하고 있는 교사가 88%였다. 학생에게전문기관에서 눈 검사를 받도록 권유해본 적이 있었던 교사는 76%였다. 현행 교육과정에 시각에 대한 교육내용이 포함되어 있다고 인식하는 교사는 24%였고 시각에 대한 내용이 교육과정에 필요하다고 인식하는 교사는 80%였다. 시각이상이라는 용어를 인식하는 교사는 71%, 저시력이라는 용어를 인식하는 교사는 54%,시각치료라는 용어를 인식하는 교사는 22%였다. 시각이상의 존재여부를 증상으로 알 수 있다고 생각하는교사는 22%였다. 선호하는 시각관련 정보 제공 형태는 46%가 웹싸이트를 선호하여 가장 높은 선호도를 보였다. 결 론 : 초등학교 교사들이 시각에 대한 정보가 부족하고 시각에 대한 인식이 낮으므로 초등학교 교사를대상으로 하는 시각 교육이 이루어져야 할 것으로 보인다.


Purpose : The purpose of this study was to investigate the recognition of vision in elementary school teachers and suggest to them the interest and guidance for vision of elementary students. Methods : Survey were made by 112 elementary school teachers in Hwa-sung city Gyeonggi-do from April to July in 2011. 100 subjects were selected and analyzed for this study and 12 subjects who give inadequate answer the questionnaire were excluded. Result : 88% of teachers recognized ophthalmologist is right profession for deal with eye problem. 76% of teachers had experience refering to eye profession to their students. 24% of teachers thought vision education is included in the school curriculum and 80% of teachers thought vision education should be included in the school curriculum. 71% of teachers recognized the term of visual dysfunction, 54% of teachers recognized the therm of low vision, 22% of teachers recognized the term of vision therapy. 22% of teachers thought it is possible to recognize visual disorder by only symptom. 46% of teachers prefer internet web-site for providing vision education. Conclusion : Vision education is necessary for elementary school teachers as lack of visual information and low recognition for vision in their group.