초록 close

글로벌 환경에서 기업은 자사의 핵심역량을 극대화하기 위해 아웃소싱을 전략적으로 도입하고 있다. 특히 기업의 경쟁력 확보 차원에서 원가 절감과 더불어 물류의 중요성이 부각되면서 물류아웃소싱에 대한 관심이 증가하고 활발히 진행되고 있다. 의류산업은 유행이나 계절성에 민감한 산업이어서 소비자에게 제품을 적기에, 안정적으로 공급하여야 상품의 과잉재고나 대량반품을 방지할 수 있고, 불필요한 재고부담을 줄여 경영효율 향상을 기대할 수 있다. 이는 의류산업에서의 물류기능의 중요성이 부각되는 이유이며, 지속적인 아웃소싱 관계 유지가 절실히 필요한 배경이기도 하다. 본 연구에서는 아웃소싱 계약에서, 기존 연구의 정적이며 단편적인 연구 접근 방법과 달리 유기체와 같은 동적인 접근방식으로 계약 단계의 각 연결과정에서 영향을 미치는 파트너십요인들의 인과관계에 대하여 실증분석하였다. 연구결과 파트너십요인은 계약, 운영, 재계약 단계를 거치면서 일정한 인과관계를 유지하는 것으로 나타났다.


In order to respond to the fierce business environment, corporations has to set up the supply chain efficiently and competitively. This trend brought out studies focusing on how to form and sustain a successful partnership among the participants in the supply chains. Especially logistics outsourcing in the apparel industry with mass product, sensitive fashion, frequent recycling is required to set up the seamless partnership between customer and logistics service provider. This study classifies the logistics outsourcing phase into contract phase, operation phase, and recontract phase. These research hypotheses are empirically examined using SEM, for the partnership factors in a phase to verify the effect and interaction between phases. The results find out that partnership factors in a phase affect the other phases consecutively. Moreover, theoretical and practical implications are discussed for the purpose of sustaining long-term relationships in the apparel logistics outsourcing.