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While writing in English is a substantially challenging skill for many second language learners to master, it is necessary for the teachers of English to find effective ways to increase students’ writing proficiency. The purposes of the current study were to measure the degree that group writing helped to improve the students’ English writing proficiency and to investigate their attitudes toward group writing. The subjects of the study were 46 second-year English major students at a university. The data were collected by means of questionnaires and pre-tests and post-tests. The questionnaires were designed to explore the students’ attitudes toward group writing while the pre- and post-tests were administered both before and after the experiment of 7 weeks to find out any differences in the students’ writing proficiency. The results of the study show that 1) group writing not only helped to improved their overall writing proficiency but it led to a significant improvement in sub-skills as well, especially organization, language use, and content; and 2) students had positive attitudes toward group writing. These findings suggest that group writing is a feasible solution to heighten the students’ writing proficiency. Based on the findings, some suggestions were proposed in terms of the application of group writing in English writing classes.


본 연구의 목적은 영어 그룹 쓰기 방식에 대한 학생들의 태도를 살펴보고, 그룹 쓰기가 학생들의 영어 쓰기 능력을 향상시키는데 어떤 영향을 미치는 지를 알아보고자 함에 있다. 이를 위해 46명의 대학생을 대상으로 이들을 실험 집단(23명)과 통제 집단(23명)으로 나누어, 먼저 이들의 그룹 쓰기 방식에 대한 태도를 조사하기 위해 설문을 실시하였고, 실험 전에 학생들의 기본적인 영어 능력을 알아보기 위해 사전 테스트를 실시하였다. 약 7주간의 실험을 실시한 후, 실험 내용이 학생들의 영어 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미쳤는 지를 알아보기 위해 사후 테스트를 실시하였다. 연구 결과, 설문 조사에 따르면, 실험 집단의 학생들은 그룹 쓰기에 대해 전반적으로 긍정적인 태도를 보였으며, 개별 쓰기보다 그룹 쓰기를 더 선호하는 것으로 나타났다. 학생들의 영어 쓰기 능력과 관련한 결과에서 그룹 쓰기는 실험 집단 학생들의 전반적인 영어 쓰기 실력이 통제 집단 학생들의 실력보다 두드러지게 향상되었을 뿐만 아니라, 영어 쓰기 기술을 구성하는 여러 하위 기술 구사 능력 향상에도 유의한 결과를 보인 것으로 나타났다. 결국 영어 그룹 쓰기 방식은 학습자의 영어 쓰기 능력 향상을 효과적으로 도울 수 있는 바람직한 영어 쓰기 교수 방식임을 알 수 있다. 따라서 영어 쓰기 지도 시 교사는 이 방식을 충분히 숙지한 후 학습자들의 수준과 수업 목적에 맞게 적절하게 활용할 필요가 있다.