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공격행동은 타인에게 상해를 입힐 수 있는 심각한 문제행동이다. 때문에 공격행동을 위한 예방과 효율적인 조기중재가 필요하다. 공격행동에 대한 효율적인 중재는 공격행동을 단순하게 부적절한 행동으로 규정하기보다, 공격행동이 갖는 기능을 파악한 접근과, 문제를 일으킨 당사자 뿐 아니라 문제행동을 유발한 환경조건을 함께 고려한 접근을 통해 재발 및 예방을 해야 할 것이다. 즉, 문제행동이 갖는 기능에 따라 대상자를 둘러싸고 있는 생태학적 접근이 이루어졌을 때 효율적인 결과를 예측할 수 있다는 것이다. 따라서 본 연구는 공격행동을 나타내는 남자 중학생에 대한 단일사례연구로 대상학생의 부모, 동 학년교사와 동 학급또래들을 참여대상으로 접근하였다. 자료수집 및 분석방법으로는 먼저 유기체인 학생이 나타내는 문제행동이 갖는 기능을 파악하고 사회성향상프로그램을 적용하였으며, 문제행동의 이해와 부적절한 행동을 유발할 수 있는 요인제거 및 지원을 중점으로 한 내용으로 미시체계인 가정의 부모는 자녀이해 프로그램, 학교환경에서의 교사는 학생이해 프로그램, 또래들에게는 또래상호작용프로그램을 적용하였다. 대상학생의 문제행동 발생빈도 변화를 부모, 교사, 또래를 대상으로 중재프로그램을 실시하기 전, 후 표적행동의 빈도수로 측정하였다. 연구결과 대상학생을 둘러싸고 있는 생태환경, 즉 미시체계 접근으로 학생의 문제행동 빈도는 현저히 감소한 것으로 나타났다. 이 결과를 통하여 연구자는 문제행동 자체에 초점을 두기보다 문제행동을 발생하는 환경의 변화 및 예방의 긍정적 행동지원의 중요성을 시사하고자 하였다.


Aggressive behavior is a serious problem, which may cause injuries to other people. So, preventing recurrence of aggressive behaviors along with early intervention is required. For the most efficient intervention, an aggressive behavior should not be defined as just an inappropriate behavior. It should be approached not only from functional behavior analysis (FBA), but also from the consideration of environmental variables which may affect the aggressive behavior as well as the person him/herself who causes the problem. That is, the most effective intervention is expected when it includes ecological approach to the environment which surrounds the subject. In this research, we presented an intervention scheme of training the aggressive student, focusing on the functional analysis of aggressive behaviors of the student as an ecological body, followed by the support and understanding of surrounding microsystems such as parents at home, teacher and peers at school; and the removal of confounding variables which had been affecting worsening condition. In order to make them understand the nature of the aggressive behaviors and remove aggravating factors, provided were Understanding-Children program to parents; Understanding-Students program to teachers; Peer-Interaction program to peers. As a result, the frequency of the subject student's aggressive behavior was noticeably reduced. We tried to lead to the suggestion that the important things was not the aggressive behavior itself, but altering environmental variables and positive behavior support as a way of preventing aggression.