초록 close

이 논문은 한국어 능력시험 고급 단계(어휘·문법)의 어휘 문항 분석을 통해 어휘 양상을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 한국어 능력 시험을 준비하는 학생들의 수요가 많아짐에 따라, 그에 맞는 어휘 학습이 필요하다. 이에 최근 10회 동안 출제되었던 어휘·문법 문항들의 어휘 양상을 알아보고, 고급 학습자들을 위한 어휘 목록과 교수방안을 제시하고자 한다. 문법항목은 어휘의 범주 내에서 대부분 출제되었기에 어휘 양상의 범주에 포함시켰다. 2장에서는 어휘·문법 부분의 문항을 어휘를 중심으로 양상을 살펴보았다. 어휘선택, 유의어, 다의어, 동음어, 관용어, 사자성어, 속담, 문법 표현을 빈도수에 따라 분류해 보고 그 양상을 살펴보았다. 3장에서는 문항에 대한 객관성의 부족, 유의어와 반의어 등의 출제 기준이 미비, 출제 기준의 세부항목 개발 등을 논의점으로 두었다. 마지막으로 Thinkings maps의 이론에 따른 교수 방안을 제시하고 예시를 들어 설명하였다.


This purpose of this study is to evaluate the aspects of vocabulary items through analysis of vocabulary in Test of Proficiency in Korean (TOPIK) focusing on advanced level. Based on the demand of students preparing for the Test of Proficiency in Korean, the appropriate understanding of vocabulary is necessary. In order to understand the subject, the previous TOPIK set of questions were analyzed, the vocabulary items were evaluated, and the teaching method, study direction and development of vocabulary list for TOPIK advanced learners were presented. In Chapter 2, the vocabulary selection, synonym, polysemy, homophone, idioms, Chinese idiomatic phrase and proverbs based on grammatical representation frequency were classified and its aspects were examined. In Chapter 3, with the discussion on the lack of objectivity of the question items as well as the inadequate standard set questions on synonyms, antonyms, etc., the detailed guidelines for making item questions can be proposed. In Chapter 4, using the Thinking Maps theory as a model, the teaching method was presented and the examples given were explained. At the last part, the Korean language teaching materials for advanced level, the association on TOPIK vocabulary and the specific teaching plan tools remain to be a future task.