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21세기 지식기반사회의 변화는 학교현장에서의 학생평가가 시험점수 등급 위주의 상대평가에서 벗어나 학습자의 다양한 특성을 존중하는 평가, 문제해결력과 창의력을 길러주는 평가, 학습자의 학습을 돕는 평가로 개선될 것을 요구한다. 이에 정부는 학생평가의 개선과 학교의 교육력 강화를 위해 ‘학생평가 방법의 질적 혁신’과 ‘성취평가제의 도입’을 발표하고 2014년부터 전면 실시할 예정이다. ‘학생이 무엇을 어느 정도 성취 하였는가’를 강조하는 성취평가제는 교사의 전문성과 적극성에 기인하는 판단과 활동을 요구하지만, 학생평가제도의 변화는 입시문제와 관련해 사회적으로도 민감한 사안이므로 교사의 학생평가의 실천과 그 의미를 파악해 문제점을 진단하고 이를 해결하기 위한 정책 방안이 모색될 수 있어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 교사의 학생평가 목적과 성취평가제의 특징 및 운영방식을 재분석해 보았으며, 학교 간 학생 성적과 학업성취 수준의 차이와 교사들의 학생평가에서의 가치판단의 차이를 비교해 성취평가제의 도입에 따른 현안 문제들을 진단해 보았다. 그리고 성취평가제의 성공적인 정착을 위한 방안을 모색해 제시하였다.


The purpose of this study is to discuss the role of classroom assessment and grading practice, and suggest how the introduction of standard-based assessment system can be settled down softly. In an assessment system that emphasizes the substance and degree of a student's achievement, achievement standards hinge upon criteria. Through various educational activities, students are made aware of achievement standards, assessed accordingly, and measured against a student's achievement goals. A standard-based assessment system requires an teacher's professionalism and diligence in both judgment and practice. However, student assessment method reform is a sensitive societal issue because of its relation to the entrance examination. The standard-based assessment system cannot be limited to an issue regarding the professionalism of a teacher, approached only from the perspectives of teachers in service training, because the qualitative assessment reform is highly likely to end as a slogan. In sum, it is necessary to understand the implications of student assessments, diagnose its problems, and policy measures should be sought out to solve them. This study diagnoses current issues related to the introduction of the standard-based assessment system by examining the purpose of student assessment and reassessing the characteristics and implementation of the new system. Furthermore, a comparison is made in grading methods among schools, academic achievement levels, and value judgments by teachers that are included in student evaluations, and proposing a plan for the successful settlement of the standard-based assessment system