초록 close

교원능력개발평가는 2010년부터 초․중등학교에 전면 도입되면서 교원능력개발평가 결과 활용을 위한 맞춤형 교원연수 운영의 중요성이 증대되고 있다. 이 연구는 교원능력개발평가 결과에 대한 현장 교원들의 맞춤형 교원연수 운영 지원 요구가 무엇이고 이의 대안을 탐색하는데 있다. 맞춤형 교원연수 운영지원 요구는 교원능력개발평가 도입 이래로 교직사회의 핵심 과제로 부각되었으며, 교원연수지원 운영 및 지원사항 등 대한 요구조사를 실시하였다. 조사대상은 대구교육지역의 교원을 대상으로 총 4,811명이었다. 자료처리는 SPSS Win을 이용하여 교차분석을 실시하였다. 현장교원들의 맞춤형 연수요구는 높으나 연수지원환경에 대한 만족도는 높지 않았다. 또한 교원능력개발평가 도입에 따른 맞춤형 교원연수 수요가 증대될 것으로 예상되나, 다양한 교원요구를 반영한 연수프로그램이 미흡하였다. 교원연수운영지원으로는 맞춤형 연수프로그램 개발 지원, 미흡교원을 위한 능력향상연수 지원강화, 맞춤형 연수 시기와 홍보 강화, 교직생애별 맞춤형 연수프로그램 개발, 교육청의 연수기능 전문화 및 특성화 등을 제안하였다.


The purpose of this study aims to investigate the in-service training of teachers according to teacher expertise development evaluation on the theoretical basis, to inquire operation for the training system, and to present and an professional development plan for the training system. The great interesting of the in-service training system according to teacher expertise development evaluation in 2010 has been a topic for model operation of new teacher's evaluation system in Korea. Based on literature review, a survey questionnaire of 3 category were developed for distribution to subjects. 4,811 survey sheets were distributed to teacher and educational supervisors, and treated for frequency and cross-tab analysis using SPSSWIN. Also, it was shared among those teachers that a new in-service training system should be developed which would promote teachers to develop professional development in the teaching and learning implementation. The results of the requires analysis for teacher should be shared among trainees and staffs in training centers. The new teacher's expertise development evaluation system will sharply expand the teacher-made in-service training. This study should be operated voluntarily and converted into various training for field experiences, major in-service training rating agencies, a customized education suited to in-service training, the program of specialization and specialization for in-service training teacher system according to teacher expertise development evaluation.