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율곡은 조선의 유학자 중에서 유가의 정치철학 가운데 통치 권력은 도리에 부합하고 변화에 적절하게 대응한다는 “통권달변”사상을 투철하게 이해하고 주장했던 학자이다. 율곡이 조선 사회의 권변을 적극적으로 주장한 까닭은 “백성을 구하고” “백성을 이롭게 하며” “백성을 편안하게” 함을 기본 목표로 하였기 때문이다. 그는 이러한 통권달변의 기본 목표를 실현하기 위하여 정치 · 경제 · 교육 · 국방 · 신분제도 등 사회생활의 중요한 영역 모두에 걸쳐서 구체적이고도 절실한 권변 조치를 제시하였다. 율곡은 조선 사회가 직면한 각종 사회 문제에서 유가의 권변사상을 발휘해 냈으며 실제에 확실히 부합하는 각종 권변의 조치들을 제시하였다. 이는 율곡의 유가 사상에 대한 이해와 해석이 경직돼 버렸다거나 교조로 흐르지 않았다는 뜻이다. 국가를 다스리는 기술적 측면에서 율곡은 특별히 강조하기를 통치자는 마땅히 ‘때의 마땅함’을 알고 권변에 통하며 실질적인 공효에 힘쓰는 능력을 갖춰야 한다고 하였다. 시의를 알고 권변에 통하며 실질적인 공효에 힘쓰는 능력을 갖춘다는 것은 바야흐로 각종 사회 제도에 대한 변통과 개혁을 완성할 수 있고 사회적 진보를 촉진시킨다는 말이다. 율곡에게 있어서 통권달변 함이란 혁명이나 급격한 변화를 의미하는 것이 아닌 실제적 효과를 불러올 수 있는 점진적 변혁이다. 율곡 권변의 방법은 유가의 민본주의 사상을 기초로 하여 “언로”-“공론”-“국시”의 과정을 거쳐 민의가 기초가 되는 개혁을 실시하는 것이다. 지금의 세계는 급속도로 변화하고 있다. 냉정하고 정확하게 변화의 성질과 내용 및 그 방향을 꿰뚫어 보아 국가와 개인의 생사존망에 관계된 이런 변화에 맞설 수 있는 대책을 확고히 해야 한다. 바로 이런 의미에서 율곡의 권변사상은 21세기를 살고 있는 우리들에게 여전히 적잖은 깨우침을 주고 있다. 율곡의 권변사상은 유가 정치철학에서의 권변사상을 더욱 풍부하게 하는 중요한 가치가 있다.


Yulgok is the scholar who perfectly understood and advocated 'Tongkwandalbyeon (通權達變) of the Confucian political philosophy which means that governmental power should be consistent with reason and properly respond to change among Chosun Confucian scholars. Yulgok strongly argued Kwonbyeon (權變) in Chosun society with the basic principle of the politics; to “Save the people” “Do good to the people” and “Make the people comfortable”. To achieve the goal of Tongkwandalbyeon, he suggested specific and urgent Kwonbyeon measures for general and major social areas including politics, economy, education, national defense and the status system. Yulgok demonstrated the Confucian Kwonbyeon thought in various social cases that the Chosun society faced that time, and suggested quite a few measures consistent with practical situations. This means that his understanding or interpretation of Confucianism was not and rigid nor doctrinaire. In the technical aspects of governing the nation, he emphasized that Governor should be capable of understanding 'Timeliness' and 'Kwonbyeon' for practical public benefits, which means that he should be able to make required changes and reforms of social systems and promote social progress. For Yulgok, Tongkwandalbyeon (通權達變) was not a revolution or rapid change, but gradual reforms that could bring practical effects. The method of Yulkgok's Kwonbyeon was to exercise the reforms rooted in the public opinion through the process, so called, “Communication”-“Public opinion”-“National policy” based on the Confucian democracy. Today we are living in the rapidly changing world, Thus, it is required to read the characteristics, contents, and patterns of the changes calmly and correctly in order to take a countermeasure and cope with the change related to both national and personal life and death. In this point of view, Yulgok's thought of Kwonbyeon is still giving not a little lesson to us residing in the 21st century. Yulgok's Kwonbyeon still shows the important value in that it makes Kwonbyeon Thought of the Confucian political philosophy richer.