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본 연구에서는 스마트러닝 실태(운영 방침의 명확성, 연수, 행ㆍ재정적 지원, 관리자의 의지, 교사의 의지, 수업환경)에 대한 정신지체 특수학교 교사들의 인식에 따라 스마트러닝에 대한 태도 및 요구 수준에 차이가 있는지를 알아보았다. 이를 위하여 정신지체 특수학교 22교에 근무하는 184명에 대한 설문조사 결과를 분석한 결과, 스마트러닝에 대한 준비가 잘 갖춰져 있다고 인식하는 교사들은 그렇지 않다고 인식하는 교사들에 비하여 스마트러닝에 대하여 긍정적이고 적극적인 태도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 그리고, 스마트러닝에 관한 요구 수준에 있어서는 스마트러닝에 대한 준비가 잘 갖춰져 있거나 잘 되어있지 않다고 인식하는 교사들이 보통이라고 인식하는 교사들에 비하여 비교적 높은 수준의 스마트러닝 관련 요구를 가지고 있는 것으로 나타났다.


In this study, We examined whether there is a difference in level of SMART learning needs and attitudes according to teachers’ perceptions working in special school of students with intellectual disability about the Smart Learning Status (clarity of operating policy, training, administrative and financial support, willingness of the administrators, willingness of teachers, instructional environment). For this purpose, we surveyed 184 special education teachers’ opinion of 22 special school for the students with intellectual disability. As a result, First, teachers working in SMART Learning for policy commitment in a special school for the students with intellectual disability was statistically significant compared to the teachers who work at schools that have a high level of attitude. Second, teachers working in a special school for the students with intellectual disability having good readiness or bad readiness for SMART Learning, but not statistically significant, appeared to have a relatively high level of demand when compared to the teachers who work at schools that have a middle level of readiness for SMART Learning. Thus, Because of its high level of positive attitudes and needs of teachers for smart learning of school when done supported faithfully, a variety of SMART learning policy support are needed in accordance with the needs of teachers.