초록 close

본 연구는 Bronfenbrenner(1979)가 제시한 ‘인간발달 생태학’의 관점에서 발달지체영유아의 교육과 치료를 위한 포괄적인 가족지원에 대한 생태학적 접근 적용방안을 문헌연구를 통하여 고찰하고자 하였다. 이를 위하여 먼저 발달지체영유아 가족지원 관련 20편의 선행연구를 분석하여 포괄적 가족지원 항목을 추출한 후, 추출한 26개 항목들을 생태학적 변인체계별로 요목화하였으며, 요목화한 주요 항목들을 현행 법률 및 정책들과 비교하여 포괄적 가족지원에 대한 생태학적 적용방안을 도출하였다. 연구결과, 발달지체영유아 가족을 위한 가족지원의 생태학적 접근 적용방안은 다음과 같이 도출되었다: 1) 미시체계적 접근(통합운영 확대, 개별화교육계획과 개별화가족지원계획 실질적 실현), 2) 중간체계적 접근(미시체계 지원기관 간의 상호관계 증진, 특수교육지원센터의 활성화), 3) 외체계적 접근(비공식지원망 활성화, 정보전달 체계의 활성화), 4) 거시체계적 접근(법 규정의 구체화 및 활성화, 국가수준의 전담기구 설치, 국가의 행․재정적 지원 확대). 본 연구는 향후 우리나라 발달지체영유아의 가족지원을 위한 생태학적 접근 적용방안과 관련하여 가족지원 프로그램을 계획․시행하고자 하는 유아특수교육 교사 및 관련 서비스 전문가들에게 실질적인 도움을 제공할 수 있을 것이다.


The purpose of this study is to carefully consider ecological approach in implementing comprehensive family support services for the development, education(child care), and treatment of young children with developmental delays, based on the viewpoint of Bronfenbrenner, which is called the ‘ecology of human development’. In order to accomplish this purpose, researchers first reviewed and analyzed 20 previous articles regarding the family support for young children with developmental delays, extracted 26 items related to comprehensive family support services from them, identified major items using the systems of ecological variables, and compared these major items to current laws and policies to explore ecological strategies to comprehensive family-support. Results were obtained as follows: 1) a micro-systemic approach(to expand the inclusive settings and to practice IEP and IFSP), 2) a meso-systemic approach(to promote interaction among the micro-systemic support agencies and local special education centers), 3) an exo-systemic approach(to promote local informal support and information-delivery system), and 4) a macro-systemic approach(to specify and actualize current laws concerning family support, to establish a exclusive governmental agency, and to extend administrative and financial support from the government). The present study is expected to provide practical guidelines to special education professionals and teachers who want to plan and implement family support programs related to ecological approach.