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이 글은 함양과 궁리를 두 축으로 하는 주희 공부론을 검토함으로써, 심성함양의 매체에는 어떤 것이 있으며, 그 역할은 무엇인가 하는 점을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 주희의 공부론은 孔孟으로 대표되는 선진유학의 수양론을 체계적 이론으로 발전시킨 것이라고 말할 수 있으며, 그 이론적 해명을 위해서는 함양과 궁리의 차이와 관련이 무엇인가 하는 점을 명확하게 분석할 필요가 있다. 상징작용에 관한 수잔 랑거의 견해를 참조할 때, 함양과 궁리는 ‘분리불가능한’ 심성함양의 두 경로를 가리키며, 함양은 ‘상징’을 매개로 하는 정신작용으로서의 직관을 경로로 하는 심성함양을 가리키며, 궁리는 ‘개념’을 매개로 하는 정신작용으로서의 추상을 경로로 하는 심성함양을 가리킨다고 말할 수 있다. 이 점에서 주희의 공부론은 심성함양의 매체는 두 가지, 즉 개념과 상징으로 구분될 수 있다는 점, 그리고 이 두 매체는 필수불가결하게 서로를 요청하는 긴밀한 관련을 가진다는 점을 드러내고 있다.


How can self-cultivation occur? by which means can self-cultivation occur? Is there anything that can, or should be 'necessary media' for self-cultivation? These are the questions of this study, in which the conceptual relation between 'Mind-Cultivation'(MC, 涵養) and 'Investigation of Principle'(IP, 窮理) is to elucidate. MC and IP are two essential components of the theory of Chu Hsi(朱熹)‘s Self-Cultivation(心性涵養), and according to him, these two are necessary, inseparable channel for the realization of the Sagehood. But his statements on the these two do not sufficiently present the logical analysis of these necessity and inseparability. According to Langer's analysis on the symbolism, Language is by nature the medium of discursive symbolism which has different nature from presentational symbolism. Her discursive symbolism can be possible on the condition of conceptual thinking('Concept'). Chu Hsi's IP can be regarded "'study by means of 'abstraction'", IP has 'Concept' as its proper medium. Meanwhile MC of Chu Hsi can be regarded "Study by means of 'Intuition'". MC has 'Symbol' as its proper medium. Intuition is the immediate, aesthetic perception of principle by means of 'Symbol' of it. These two media can explicate the necessity and inseparability of MC and IP. Concept is the medium of our abstractive cognition which is human understanding per se, symbol is the medium of our intuitive perception, it comprehends all kinds of non-conceptual media of 'the Transcendental'(Principle). Without concept, human understanding itself can not occur. It is constitutive element of human understanding. Without symbol, human understanding cannot get its direction and its motive power.