초록 close

2007년 1월에 개통된 디지털예산회계시스템은 공공부문에 있어서의 재정활동의 모든 과정에 관한 재정정보를 전자적으로 관리하고 분석하는 시스템이다. 디지털예산회계시스템은 종전의 예산정보관리시스템(FIMSys)과 국가재정정보시스템(NAFIS)을 개편하고 사업관리시스템 및 성과관리시스템 등 새로운 시스템을 추가하여 최근의 프로그램 예산제도, 발생주의 회계제도, 성과관리제도 등 재정개혁 전반을 구현하고자 하였다. 디지털예산회계시스템은 단일체가 아니라 여러 하위시스템으로 구성된 복합체이다. 따라서 디지털예산회계시스템이 성공적으로 정착하기 위해서는 하위시스템의 연계를 통한 통합이 필요하다. 하위시스템의 연계는 첫째 예산관리시스템과 회계결산시스템의 연계, 둘째 예산관리시스템과 성과관리시스템의 연계, 셋째 회계결산시스템과 성과관리시스템의 연계가 필요하다. 그리고 이들 시스템의 연계고리로서 사업관리시스템이 중심이 되어야 한다


Digital Budget and Accounting System(DBAS) is an integrated financial management information system that performs all financial processes online and connects financial systems of various government agencies and public entities to produce meaningful integrated information. The system has been fully operated since January 1, 2007. DBAS integrated the previous system such as FMISys and NAFIS and added new systems such as project management system and performance management system. The system embodies fiscal reforms in public finance management, including program budgeting, accrual basis accounting and performance management. DBAS is not conceptualized as monolithic entity but as complexes composed of the sub management systems. DBAS may be institutionalized as a result of linkage of sub management systems. Three ways are suggested to make the linkage: budget management system and accounting management system; budget management system and performance management system;accounting management system and performance management system. And project management system should be hub of the systems.