초록 close

본 연구는 학교운영위원회의 전반적인 실태를 점검하고, 학교운영위원회 성과에 영향을 미치는 요인을 식별함으로써 학교운영위원회 성과를 제고하기 위한 정책적 방안을 제시하는데 목적을 두고 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경상남도에 소재하는 초등학교, 중학교, 고등학교의 학교운영위원들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구의 분석결과 학교운영위원회의 선출상의 대표성은 그렇게 높지 않은 가운데 운영상의 대표성은 어느 정도 확보되어 있는 것으로 나타났다. 운영위원들의 전문성은 그렇게 높지 않았으며, 운영위원들의 참여도는 매우 높은 가운데 초등학교 운영위원들의 참여도가 특히 높은 것이 특징적이었다. 그리고 운영위원들간에는 일정한 수준의 상호관계를 형성하고 있었다. 학교운영위원회 성과에 미치는 영향요인을 분석한 결과, 단위학교의 자율성에는 교육행정기관 및 지역사회의 지원정도, 운영위원 간 신뢰정도 순으로, 단위학교의 민주성에는 학교장의 열린 학교운영 경영관, 운영위원의 출석률, 교육행정기관 및 지역사회의 지원정도, 운영위원의 운영상 대표성 순으로, 단위학교의 특수성에는 교육행정기관 및 지역사회의 지원정도, 학교장의 열린 학교운영 경영관, 운영위원의 선출상 대표성 순으로 많은 영향을 미치며, 학교교육의 효과성에는 교육행정기관 및 지역사회의 지원정도, 운영위원의 운영상 대표성, 운영위원의 선출상 대표성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.


In this study, the school steering committee is evaluated and the factors influencing over the measured performance are identified; and then the policies are proposed for the rebirth of a successful school council. For this, a study model was established, consisting of 8 independent variables: the representative in the aspect of the election of committee members, representative in the aspect of operation by committee members, the expertise of committee members, the attendance of committee members, the speech frequencies of committee members, principal's view on open school operation, the supports from educational agencies and local communities and 4dependent variables : school's autonomy, school's democracy, school's uniqueness, the effectiveness of school education. To empirically verify the causal relationships among variables,the teachers and the committee members of 6 elementary schools, 3 middle schools and 1 high school in two cities of Gyeongnam, and 6 elementary schools, 3 middle schools and 1 high school in 2 Guns, are sampled.