초록 close

이 논문은 도덕적 행동의 동기화 요소인 도덕적 상상력에 대한 탐구와 도덕과 교육에서 도덕적 상상력을 함양하는 방안을 탐색하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 상상력 및 도덕적 상상력의 의미와 역할, 도덕적 행동의 동기화 요소로서 도덕적 상상력에 대한 이론적 고찰, 그리고 도덕과 교육에서 도덕적 상상력을 함양 할 수 있는 방안 등을 모색해보았다. 도덕과 교육에서 도덕적 상상력을 함양할 수 있는 방안으로는 첫째, 내러티브적 상상력과 역할 채택 및 공감 기회 부여하기, 둘째, 도덕적 추론 능력을 활용한 문제의 다양한 해결책 찾아보기, 셋째, 통합적 관점에서 도덕적 상상력 함양 기회 제공하기 등이다.


The purpose of this paper is searching for moral imagination as motivational factor of moral behavior and cultivating moral imagination in moral education. this paper consist of three parts. Firstly, I explored the meaning and role of imagination and moral imagination. Secondly, I examined theoretically moral imagination as motivational factor of moral behavior. Thirdly, I suggested some way to cultivate the moral imagination in moral education : To give the opportunity for perspective taking and empathy and narrative imagination. To explore a variety of solutions through moral reasoning. To give the opportunity for an integrated perspective.