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韓패션 사업이란, 한국문화유산 속에 내재된 예술적 가치와 이야기꺼리, 정신적 가치를 현대의 패션제품에 적용시켜 제품을 개발하고, 세계시장에 진출시켜 한국의 브랜드 가치를 제고하는 사업으로, 한국의 문화유산 속에서 심미성을 발굴하고, 이를 현대의 트렌드에 맞추어 재해석하여 제품을 직접 생산하고, 브랜딩과 마케팅을 통해 시장경쟁에 진출하는 과정을 포함하고 있다. 이 사업은 2007년 지식경제부 RIS 지원사업의 일환으로 시작되었으며, 지난 6년간 인테리어제품, 의류제품, 생활패션제품 등 20여종의 아이템, 200여점을 개발하였으나 본 연구에서는 12종 50여점을 대상으로 한다. 대표적인 개발제품으로는 카펫을 중심으로 한 인테리어제품, 신생아복, 아동복, 남녀의상, 그리고 목욕가운 등의 의류제품, 우산, 타월수건, 넥타이, 스카프, 모자 등 생활패션제품 등이며, 문양으로 다양한 측면에서의 한국문화유산을 활용하였다. 제품의 가치 창출과 세계시장으로의 진출을 위해서 융합마케팅을 전략적으로 개발하였고, 본 연구에서는 환경과 정책 그리고 문화와 융합하는 사례를 제시하였다. 향후 한국문화유산 활용의 패션제품이 국내외 시장에서 명품으로 자리매김하기 위해서는 심도 있는 전문가 구성, 시간의 투자, 한국인의 감성과 정신적 자산을 함축시켜 표출할 수 있는 디자인 개발, 정부기관의 지속적인 지원 등이 필요하다고 하겠다.


Han Fashion project is intended to enhance Korea’s national brand in the global market by applying Korea’s national symbols and traditional images to modern fashion products. This is very comprehensive processes ranging from identifying uniqueness in Korea’s cultural heritage, re-interpreting them for modern uses, developing and producing the products, and to dealing with severe market competition through systematic branding and marketing activities. The project has been pursued as industry-university consortium since 2007, supported by Ministry of Knowledge Economy's Regional Innovation System, a regional economy revival project. The products used in this study are 12 items, 50 kinds. Most successful cases include carpets, Garments for baby, young casual, men and women, and fashion accessories. The carpets patterned after Korean alphabets, developed first time by the Consortium, were installed in Los Angeles Korean Cultural Center (2009) and Beijing Korean Cultural Service (2011). Those carpets proved very ideal for overseas Korean government agencies in demonstrating Korean cultural characteristics. About the garments, important Factors are Fabrics and patterns. They are different according to the items. The fashion accessories are designed with Korean alphabets and traditional pattern which loved by many people for a long time. About Marketing, the products designed by Han-Fashion, it is better to have collaboration with other factors, for instance, environment, policy from government and culture etc.. Year after year, the Consortium is approaching to its goal of establishing Korea's world-class brand in global fashion market.