초록 close

20세기 초 영국의 전기 산업은 경쟁국 독일, 미국에 비해 뒤처졌다고 평가된다. 이에 대한 기존의 설명은 기술혁신에 실패한 기업가 실패설, 정부의 규제와 전문교육 부재 등을 강조하는 제도적 관점을 취했다. 특히 새로운 동력원으로서 전기 사용 확대와 미국식 전력 시스템의 수용을 당연시하고 영국 기업이 이를 실현하지 못한 이유를 찾는 데 중점을 두었다. 이 논문은 19세기 말에 영국의 전기 산업이 처한 독특한 맥락, 즉 해저 전신망을 통한 전신 산업의 상대적 강세와 엔지니어 집단의 역할, 기술 시스템의 관성의 영향을 강조한다. 영국 정부는 제국 경영을 위해 해저 전신망 발전을 지원했고 19세기말 국제전신에서 영국의 성공을 도왔다. 반면 전기는 공공재로 파악하여 독점 공급을 제한했다. 그 결과 전기조명 산업에서 전통적인 전신 엔지니어의 영향력이 오래 지속되었고 소규모 분산 전력공급이 주를 이루게 되었다. 이러한 초기 기술 시스템의 관성은 전기 산업 확장 시기에도 유지된 결과가 20세기 초 영국의 전기 산업의 모습이었다. 이러한 논의를 통해 19세기 말 20세기 초 영국의 전기 산업은 정치, 경제, 사회, 기술, 엔지니어 사회로 구성되는 종합 맥락의 상호작용의 결과물이었고, 이러한 맥락은 전기 산업이 본격 등장하기 전에 이미 만들어졌음을 보일 것이다.


In the early 20th century, the British electrical industry lagged behind its competitors in the US and Germany concerned with the use of electricity, the supply system of electrical power and the number of big leading companies. Many scholars explained that it resulted froml ack of entrepreneurship, the Electrical Lighting Act, the absence of higher education in electrical engineering, cheap gas price, and so on. However, they did not notice the influence of the submarine telegraph cables, which British companies were dominant in the world until the World War I, on electrical industry. This paper makes 3 arguments on the development of the British electrical industry during 1870-1914. First, the British government supported telegraph companies to solve the technological problems because it needed efficient communication with colonies. The success of submarine telegraph cables influenced the early electrical industry in terms of investment and the status of telegraph engineers and electrical engineers. Second, the 1882 Electrical Lighting Act was applied only to the public supply of electricity and it did not prohibit companies from building a central station and providing electricity for private purposes. Therefore, the scattered small scale power stations owned by railways or other private providers were the result of technological choice rather than the result of the governmental regulation. Third, the tendency for trams and factories to build their own stations for electric power in 1890s could be a rational technological choice because technologies for such small scale power stations for low voltage were stable and available in Britain.