초록 close

2010년을 기점으로 촉발된 브랜드앱 제작은 새로운 비즈니스 플랫폼으로 활용되고 있다. 다운로드를 통한 이윤 추구가 목표인 다른 일반 어플리케이션과 다르게 브랜드앱은 브랜드 연상을 통한 브랜드 인지도와 선호도 증가를 목표로 한다는 특성을 가지고 있다. 그러나 기업의 비주얼 아이덴티티를 어플리케이션의 GUI를 통해 효과적으로 적용하는 방법에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 앱 스토어에 등록된 앱 중 5개의 브랜드 앱을 선정하여 사례분석과 설문조사를 통해 GUI 시각요소인 아이콘, 레이아웃, 색채, 타이포를 통해 기업의 비주얼 아이덴티티가 효과적으로 적용될 수 있는 방법을 제공하는 것을 연구의 목적으로 삼는다. 연구의 방법으로는 문헌연구를 통해 첫째, 어플리케이션을 통한 시각 커뮤니케이션과 모바일의 UI의 특성을 이해하고 둘째, 선행연구를 통해 GUI의 시각요소를 분석한다. 또한 선정된 사례는 비교 연구를 통해 GUI시각요소를 통해 적용된 브랜드 연상요소를 추출하였다. 마지막으로 설문조사를 통해 추출한 브랜드 연상요소의 중요도와 선호도를 파악하였다. 사례분석결과 GUI의 시각요소인 아이콘, 레이아웃, 색채, 타이포를 통해 표현된 비주얼 아이덴티티 요소는 로고와 심벌, 제품, 색채, 타이포그래피, 브랜드 연상그래픽으로 추출하였다. 추출된 브랜드 연상요소는 편의표본 추출법(convenience sampling)을 통한 조사 표본을 선정하고 자기보고식기법(self-report method)을 사용하여 설문한 결과 브랜드로고가 53.8%와 제품 이미지가 25.0%를 차지했다. 이는 모바일의 디스플레이 특성상 작은 화면 안에 브랜드를 인지시키는 브랜드 연상요소는 가독성과 함께 브랜드를 인지할 수 있는 로고와 심벌이 가장 효과적인방법으로 보여 지며 그 밖에 제품을 통한 브랜드 연상이 높은 선호도를 보였는데 이는 제품 자체를 메타포로 선정하여 사용함에 있어 브랜드를 지속적으로 노출시켰기 때문으로 보여 진다. 이러한 연구의 결과로써 브랜드앱 제작 시 시각커뮤니케이션을 이해하고 기업이나 브랜드의 특성에 따른 사용자 인터페이스에서 브랜드 연상 요소를 효과적으로 적용할 수 있는 통찰력을 제공하는 것을 목적으로 한다. 또한 향후 연구과제로는 GUI의 시각요소 뿐만 아니 청각요소와 촉각요소를 통한 통합적으로 브랜드 아이덴티티를 적용할 수 있는 방법에 관한 연구가 요구되어진다.


Since 2010, Creating enterprise applications is now being utilized as a new business platform. The most of application has the pursuit of profit target through the download, however the enterprise applications has the goal that can increase the brand awareness and brand association through the application. However, research on how to effectively apply the company’s visual identity through the GUI of application is now lacking. Therefore I selected the App store app of five brand App. and the method has been extracted by the case studies and surveys. Through these results, I studied the GUI visual elements, icons, layout, color, typography and I would like to provide the corporate visual identity that can be applied effectively for the enterprise application. First, it was understandable that the characteristics of mobile visual communication through the application UI. Second I analyzed GUI's visual elements through the previous studies. In addition, selected examples extracted through the comparative study of the visual elements of the GUI elements to evoke the brand applied. Finally The preference and importance of brand association elements were identified through the survey. Expressed through the visual elements of a GUI icons, layout, color, typography, visual identity elements extracted products, logos and symbols, typography, and graphics reminiscent of the brand. Elements reminiscent of the brand survey sample selected through convenience sampling and self-report questionnaires were using like self reporting. As a result, won 25.0% was the brand logo and 53.8% was the product images. Reminiscent of elements in the display of the mobile nature of the small screen brand to brand logos and symbols are the most effective way which has Readability and be able to recognize the brand. And products through brand association were highly preferred through the products constantly exposed to the brand. The purpose of study is to create enterprise applications brand reminiscent of elements in the user interface according to the characteristics of the companies or brands that can be applied effectively to understand and to provide a method of visual communication. Future research, as well as the GUI's visual elements and the study on integrated brand identity elements through tactile and auditory elements must also be considered.