초록 close

지식사회로 일컬어지는 현대사회가 과학관에 요구하는 것은 보다 더 적극적이고 능동적인 역할이다. 그것은 곧 대중과의 다양한 커뮤니케이션 통로를 확보하는 일이기 때문이다. 이러한 관점에서 본 연구는 현재 국내 과학관에 대한 사회적 요구와 그에 따른 역할과 활용방안, 구체적 발전방향을 제시해 보고자 한다. 본 연구의 목적은 국내․외를 비롯한 과학관의 교육프로그램과 운영을 비롯한 문화공간 활용방안에 대한 다각적 검토를 바탕으로 국내 환경에 적합한 과학관의 역할과 방향성을 제고하는데 있다. 따라서 본 연구는 이상의 논의들을 바탕으로 국내 과학관 및 해외 과학관의 일반인을 대상으로 한 과학문화 교육 프로그램의 특징을 살펴보고, 앞으로의 방향성에 대해 고찰하고자 한다. 연구의 순서는 시대의 변화와 관련된 과학관의 이론 및 국내․외의 프로그램 사례를 알아보고 과학관의 육성과 과제에 대해 논의한다. 이러한 논의는 과학관의 새로운 지향점으로 다음의 방향성을 제시할 수 있다. 첫째, 과학관은 수용자의 개별화된 요구를 반영한 교육 프로그램을 운영해야 한다. 둘째, 선진 해외과학관은 정규교육기관과 차별화된 공공성을 강조한 교육프로그램을 기획한다. 셋째, 과학관은 자연 친화적 삶의 태도와 합리적인 ‘과학정신’을 강조한다. 넷째, 과학관은 지역의 다양한 행사를 주관하는 복합문화공간의 역할을 한다. 다섯째, 과학관은 다양한 과학기술과 사회가 직면한 문제의 담론을 추구한다.


Modern society, called to be knowledge society, demands more aggressive and active roles to science museum because it is the way to secure various routes to communicate with the general public. In such aspect, this study aimed to identify social demands to modern Korean science museums and their roles and uses as well as concrete development directions. The purpose of this study is to improve roles and directions of science museums appropriate for domestic environment based on diversified reviews on utilization of domestic and overseas science museums including education programs and operations. Therefore, based on above topics, characteristics of scientific culture education programs of domestic and overseas science museums for general people were studied to inquire into direction of such programs. The study was carried out in following orders. First, background and scope of this study were set. Second, theoretic background of science museums is researched in relation to periodic changes. Third, programs of domestic and overseas museums were researched. Fourth, growth and issues of science museums are discussed. In conclusion, possible directions are considered based on above details. This study led to following suggestion about new directions of science museums. First, science museums operate education programs reflecting individual needs of users. Second, advanced overseas science museums plan education programs focusing on publicity that are different from programs of regular educational institutions. Third, science museums emphasizes nature-friendly lifestyle and reasonable 'scientific mind'. Fourth, science museums play the role of supervising various local events as cultural complex spaces. Fifth, science museums pursue to discourse various problems science technology and society are facing.