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한강은 서울시의 대표적인 하천이며 서울의 자연경관 및 도시생태, 친환경적 도시경관 유지를 위한 귀중한 경관자원이다. 또한 도시의 이미지와 아이덴티티를 각인 시킬 수 있는 좋은 조건을 가지고 있다. 도시의 이미지는 색채라는 요소를 통해 시각적으로 영향을 줄 수 있으며, 따라서 한강에 분포되어있는 23개 교량의 색채개선의 필요성이 인식되었다. 본 연구는 한강의 교량의 색채와 시각적 이미지를 분석하여 주변 환경과 조화로운 색채의 한강교량과, 아이덴티티와 랜드마크적 역할을 할 수 있는 교량의 색채 가이드라인을 정립하는데 있어 그 기초자료가 되고자 하는데 목적이 있다. 23개의 한강 교량의 주간 색채를 대상으로 하였으며 문헌연구, 현장조사 및 디지털 촬영 등의 다양한 방법을 적절히 활용하여 성공적인 결과 도출을 추진하고자 하였다. 23개의 한강 교량을 범위로 하여 디지털 촬영을 통해 L*a*b*값과 먼셀 값을 추출해 내고, 추출한 색채 값을 이용하여 색채분포 분석과 색채 이미지를 분석하였다. 그 결과 난색계열의 색채가 45%로 가장 많이 차지했으며 그밖에도 다양한 색상의 교량이 관찰되었다. 또한, 명도는 중고명도의 범위에서 일정하게 관찰되었지만 채도는 고채도의 자극적인 색채부터 저 채도까지 다양하게 관찰 되었다. 색채이미지는 동적이며 ‘다양한’, ‘화려한’ 이미지를 나타내고 있었다. 9개소의 교량은 서울시 수변경관색채가이드라인의 색채범위를 벗어나고 있었으며, 권장 색채이미지와도 차이가 있었다. 수변의 여유로움과 물의 색이 경관의 포인트가 되지 않고 있음을 알 수 있었다. 한강 교량의 색채 선택 시, 교량구조물의 특징, 주변 환경, 지역의 정체성 표현, 원경, 중경, 근경 등을 고려한 색채개선이 필요하다. 지적된 9개소 중 1개소 교량(방화대교)을 시범교량으로 선정하여 현황과 주변의 색채조사를 통해 주변 환경과 조화로우면서도 가이드라인에 부합될 수 있도록 색채개선안을 제시하였다. 향후 본 연구를 바탕으로 한, 도시의 정체성과 주변 환경을 고려한 체계적인 교량 색채 매뉴얼의 수립을 기대해 본다.


The Han River is a representative river of Seoul and one of valuable resources that make a contribution to the natural scenery, urban ecology and environment-friendly urban scenery of the city. And that enables visitors to remember the image and identity of Seoul. The factor of color makes it possible to improve the visual influence of an urban image, and the necessity of the color improvement of the 23 bridges of the Han River should consequently be stressed. The purpose of this study was to examine the color and visual image of the Han River bridges in an effort to provide some information on the preparation of color guidelines for the bridges that could serve to strike a balance between the bridges and their surrounding environments, to boost their identity and to let them serve as landmarks. The main colors of the 23 bridges of the Han River were analyzed, and various research methods were utilized such as literature review, on-the-spot inspection and digital photographing to produce good results. The L*a*b* values and Munsell values of the 23 bridges were estimated by digital photographing, and their color distribution and color image were analyzed based on these values. As a result, it's found that the warm colors accounted for the largest portion of 45 percent, and a wide variety of colors were additionally used. As for brightness, the colors of the bridges had a uniform level of brightness that was between the middle and high brightness. In terms of chroma, diverse levels of chroma were found from a stimulative high chroma to a low chroma. The images of the colors were dynamic, diverse and gorgeous. The findings of the study showed that there were neither careful plans to make good use of colors to build a unique identity of the bridges nor any discreet considerations about the surrounding environments. Rather, the color planning of the bridges resulted in detracting from the natural beauty of the natural spaces around the river. In the future, all the characteristics of the Han River involving the characteristics of the bridges, surrounding environments, local identity, distant view, middle-range view and short-range view should be considered in color planning for the Han River bridges. This study is expected to serve as an opportunity to accelerate the preparation of systematic bridge color manuals tailored to the characteristics of urban identity and surrounding environments.