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학습자는 교육의 주체로써 자신의 삶과 경험에서 교육적 의의를 찾아야 하고 이와 관련된 지식을 생성하고 구성할 수 있어야 한다. 내러티브는 구성주의와 학습자 개인의 경험과 인지적 구성적 과정을 중시하기 때문에 맥락을 같이한다. 내러티브적 사고와 생성과정을 촉진하기 위해서는 능동적으로 의미를 구성할 수 있는 효과적인 학습 환경을 제공할 필요가 있다. 교수 학습과정에서 내러티브 접근을 국어적 사고력 층위와 사용 층위에 근거하여 경험 생성을 위해 기억에 근거한 요소적 접근, 그것을 구현하는 표현 이해활동 과정 접근, 내러티브 능력 향상과 관련된 결과론적 접근을 중심으로 구분하였다. 구성주의 학습 환경에서 내러티브 적용을 위해서 CLEs의 6가지 학습 환경 필수 요소인 문제의 공간, 관련된 사례들, 정보 자원, 인지 도구, 대화와 협력 도구, 사회적ㆍ맥락적 자원을 중심으로 적용해 보았다.


Create a knowledge related learners find educational significance in the life and experience and is the subject of education, and must be configured. Narratives in the context of focusing on the process configuration experience and cognitive constructivism and learner. Should provide an effective environment to narrative thinking and facilitate the process of creating meaning that can be configured as active. Languages, the narrative approach in the teaching and learning process ever thinking skills layer using layer based on the above, based on experience to create memories element approach, implemented it, the process of representation and understanding of the activity process-centric approach, the results associated with the narrative skills approachwere divided into CLEs six learning environment of the essential elements of the problem space, in order to apply the narrative related cases, information resources, cognitive tools, dialogue and collaboration tools, social contextual resources in a constructivist learning environment by applying saw.