초록 close

1990년대 경영학 교육방법에 대한 반성과 평가 이후 경영학 교육에서 사례연구, 액션러닝, e-Learning 등 다양한 교육방법이 도입되어 활용되고 있으며, 특히 사례연구법은 이론과 현장을 연계시켜 학생들의 문제해결 능력 향상에 기여하고 있다. 또한, 최근 실제 문제의 해결능력 향상, 창의력 개발, 팀웍과 자기주도적 학습능력 향상을 목적으로 문제중심학습(PBL: Problem-based Learning)이 경영학 교육에도 도입되기 시작하였다. 본 논문에서는 기존의 경영학 교육과 관련하여 개발된 사례와 교육방법을 검토하고, 문제중심학습법을 인적자원관리 교과목에서 적용한 사례를 소개하는데 목적을 두고 있다. 사례에 적용하였던 학습법은 학생들이 팀을 구성하여, 중소규모의 회사를 직접 선정하여 자료를 수집하고, 수집된 자료에 근거하여 문제점을 도출하고 해결대안을 모색해 나가는 방식으로 진행된다. 또한, 문제중심학습법의 교육효과를 확인하고, 교육 경험을 바탕으로 교육 진행과정의 유의사항과 향후의 교육을 위한 시사점을 제시하였다.


Many types of teaching methods such as a case study, an action learning and an e-learning have been introduced in business education because of much discussion and reflection on the previous insipid teaching style. One of the widely used teaching methods is a case study which provides the link between theory and practice and which is effective to improve problem-solving abilities among students. And now, a new teaching style called problem-based learning has been launched in the business education to increasing problem-solving ability, creativity, teamwork, and self-directed learning for students. The main purpose of the current study is to review the HRM-related cases and previous teaching methods and present the effectiveness of problem-based learning by giving a specific example. In case of problem-based learning, after being assigned to each team, students are required to search for the target companies which are small- and medium-sized, collect the data to be analyzed, draw problems and seek for the solution to overcome the crisis each company faces. In addition, this study gives instructions that we need to be aware of in managing the problem-based learning in the class and makes suggestions for the better future business education.