초록 close

『수호전』은 그 서사 규모가 매우 거대하여 그 윤곽을 파악하기가 쉽지 않은 작품이다. 하지만 거리를 두고 조망하면 39,40회를 기점으로 개인 이야기에서 집단 이야기로 전환된다는 사실을 알 수 있다. 전반부의 개인 서사는 개별 여러 개의 서사 토막을 이어놓은 듯한 모양새를 지니고 있다. 그런데 그 가운데서도 개인을 집단으로 엮어주고, 개별적인 의협이나 복수 행위를 공권력에 대한 조직적․물리적․이념적 저항으로 전환시키는 흐름이 있어 눈길을 끈다. 이는 개별적인 각각의 인물 서사를 묶어 전체적인 서사 흐름으로 통합시켜가는 예비 작업으로, 후반부에서 펼쳐지는 본격적인 梁山泊 서사의 거대한 지진을 만들어내는 震源 구실을 한다. 그 흐름은 대략 11회 중반에서 18회 중반까지 펼쳐지는데, 그 중에서도 핵심적인 사건은 黃泥岡에서의 生辰綱 탈취와 阮小七 삼형제의 등장이다. 황니강 사건으로 서사는 개인들의 의협과 복수에서 조정에 대한 물리적․집단적 저항으로 변화되어 가고, 三阮의 등장으로 양산박의 토대를 이루는 기층 민중의 원망과 분노가 드러난다. 40회 이후에는 양산박과 조정의 대결이 시작되는데, 이러한 흐름의 전환은 갑자기 생겨난 것이 아니라 황니강 사건을 통해 예비된 것이다. 이러한 서사 전환에서 눈여겨봐야 할 것은 완소칠 삼형제의 등장이다. 황니강 사건에 참여하면서 무식한 어부였던 삼형제의 성격은, 관리의 핍박을 감내하며 불만을 안으로 감추는 평범한 백성에서, 체제를 비판하고 관리를 공격하는 사나운 저항자로 일변한다. 허균의 주장을 빌리면, 이들은 恒民 또는 怨民에서 豪民이 된 것이다. 이들이야말로 도적 집단 양산박의 사회적 실상이자 역사적 본질인 셈이다. 『수호전』의 전체 서사에서 황니강 사건과 완소칠 삼형제의 등장이 지니는 의의는 그 외형이나 양적 비중을 훨씬 뛰어넘는다. 이를 통찰하는 것은 거대한 서사 흐름을 한 손으로 파악하는 동시에 세부 사건들의 미묘한 맛을 음미하는 일이다.


“Shuihuzhuan” is very extensive epic and it is not easy to understand the outline. However, from the view at a distance, the epic is changed from personal story to a group story with the 39th and 40th episodes as the turningpoint. The personal epicin the early chapters has the structure as if several individual episodes are connected together. In such structure, the stories connecting individuals to groups and converting the individual chivalry or revenge to systematic, physical and ideological resistance to governmental authority draw attention. The structure is the preliminary step to gradually integrate the epics of each individual into the general structure of epic. It acts as the seismic center earnestly creating the tremendous earthquake in the epic of Ryozanpaku in the latter parts. Such a development of the story is deployed from the middle of the 11th episode to the middle of the 18th episode. The key event in such development is robbing the convoy of birthdaygifts in WongNaiGang and appearance of three Ruans. WongNaiGang case gradually changes the epic from the individual chivalry and revenge to physical and organizational resistance to a government. The appearance of three Ruans shows theresentment and anger of the public which becomes the basis for Ryozanpaku. Ryozanpaku and the government confronted each other from the 40th episode. Such change was not abruptly generated but implied from the WongNaiGang case. What we have to pay attention in such change of the epic is the appearance of three brothers of Ruan Xiaoqi. The characteristics of three brothers who were ignorant fishermen were completely changed from the common person enduring persecution from government officers and hiding complaints inside to the fierce resistants criticizing the system and attacking government officers as joining the Wong Nai Gang case. As Heo Gyun insisted, they were changed from the common people or blaming people to the resistant people. They are historic essence as well as the social reality of Ryozanpaku, the group of thieves. The significance of Wong Nai Gang case and appearance of three brothers of Ruan Xiaoqi in the general epic of Shui Hu Zhuan is far beyond external appearance or quantitative percentage. Deliberating such events is to appreciate the delicacy of individual event in detail as well as to understand the tremendous flow of epic at a glance.