초록 close

玉洞 李漵(顯宗 3년~景宗 3년, 1662~1723)는 梅山 李夏鎭의 다섯 아들 중 前配인 贈貞婦人 龍仁李氏 留守 後山의 따님에게서 태어난 세 아들 중 세 번째이다. 星湖 李瀷(肅宗 7년~英祖 39년, 1681~1763)은 매산 이하진의 다섯 아들 중 後配인 安東權氏 權大後의 따님에게서 태어난 두 아들 중 막내이다. 옥동과 성호는 매산 이하진의 다섯 아들 중 셋째와 다섯째로 19년의 나이 차이가 난다. 형제 사이로는 적지 않은 나이차가 있는데, 이 두 사람의 사이는 나이차이만큼 멀고도 또 가까웠다. 옥동이 부친 매산과 20년을 같이 보냈던 반면, 성호는 불과 8개월만을 그것도 유배지에서 부친과 함께할 수 있었을 뿐이다. 따라서 부친을 통해 가학을 전수받지 못한 성호는 그의 형들을 통해 학문을 익힐 수밖에 없었고, 둘째 형인 섬계 이잠과 셋째 형인 옥동 이서를 통해 가학을 익혔지만, 성호의 학문세계 형성에 보다 큰 영향을 미친 인물은 셋째 형인 옥동 이서였다. 그런데 옥동은 이전까지 그의 가문 안에서 전해지던 가학 전통에 강한 자극과 충격을 주는 변화의 시작점이었다. 옥동 이전까지 그의 가문은 문학으로 聲價를 얻었던 文翰家였는데, 이 가문의 학문 경향이 옥동에 의해 經學 중심으로 변화되었고, 옥동은 문학 중심의 가학 전통을 경학 중심으로 전환시켜 성호에게 전했다고 보인다. 그러나 옥동이 문학 위주의 가학 전통을 바꾸었다고 하더라도 누대 내려온 가학 전통이 한 순간 바뀌기는 어렵다. 이 글은 여기에 주목하여 기획된 것이다. 星湖家의 전통적인 長處가 문학에 있었고, 성호 이후 성호에게 가장 큰 영향을 받았다고 밝혔던 혜환과 금대라는 두 인물이 모두 당대 文翰으로 이름을 떨쳤다는 점에서 星湖家 학문 전통 중 큰 줄기의 하나가 문학이라고 생각된다. 그리고 그 문학 전통 안에는 이들 나름의 어떤 공통분모가 분명히 존재하고 있으리라 유추된다. 이 글은 星湖家 문학 속의 공통분모를 발견하여 이들의 문학적 공통점을 구체화하고자 하는 것이다. 이와 같은 작업을 통해 星湖家라는 하나의 가문 속에 존재하는 가문의 문학적 특성을 찾아내고, 이를 바탕으로 家學과 개인의 관계를 구체화 해 보고자 한다.


Maesan Lee Hajin, the father of Okdong Lee Seo(1662~1723, Hyeonjong 3~Gyeongjong 3) and Seongho Lee Ik(1681~1763, Sukjong 7~Yeongjo 39), had two wives in sequence. The first wife was honored as Jeongbuin, and her father was a Yusu who was Lee Husan of Yongin Lee family. Maesan’s second wife was a daughter of Gweon Daehu of Andong Gweon family. Maesan had five sons: three from his first wife, and two from his second wife. Okdong Lee Seo was the third son from Maesan’s first wife, and Seongho Lee Ik was the second son from the second wife. Among Maesan’s all five sons, Okding was the third and Seongho the fifth; and between the two was the age difference of 19 years. The age difference was relatively big for siblings, and the relationship between the two was not only distant but quite close as far as their age difference. While Okdong lived together with his father Maesan for 20 years, Seongho could spend merely 8 months with his father and it was even during Maesan’s exile. Indeed, Seongho could not inherit the academic tradition from his father but studied under his brothers. Seongho practiced his study under Seomgye Lee Jam, his second brother, and Okdong Lee Seo, his third brother; between the two Okdong influenced Seongho much more. However, Okdong was a stimulative turning point in his family’s academic tradition. Before Okdong his family’s academic tradition had been famous for its literary height, but such a tradition was shifted toward the Confucian classical study by Okdong. It seems that Okdong transmitted such a family’s academic tradition shifted from literature to the Confucian classical study to Seongho. Nevertheless, although Okdong shifted his family’s academic tradition, the tradition accumulated for many generations was hard to transformed at once. This article pays attention to it and is arranged. The forte of Seongho’s family tradition was in the literature. Through understanding that Hyehwan and Geumdae, both of whom got most immensely influenced from Seongho, attained their fame by their literature, it can be thought that a mainstream of the academic tradition of Seongho’s family was the literature. Furthermore, it can be analogized that within the literary tradition lay the family members’s own common denominator. This article to search for the common denominator among the literatures of Seongho’s family and to exteriorize their literary concomitant features. Throughout the process, this study attempts to search for the literary characteristics of Seongho’s family, and based on it to exteriorize the relationship between an individual and the academic tradition of his family.