초록 close

본 연구는 최근에 많은 주목을 받고 있는 대학과 학교 간의 파트너십 구축을 통한 ‘교사의 자기주도적 전문역량 강화 및 확산 PDS(교사전문성개발체제) 구축 연구’의 일환으로 전문교사학습공동체 활동의 실제와 의미를 알아보고자 하였다. 특히 영어교과 기반 PLC 활동 참여를 통해 갈등과 핵심 쟁점을 합리적으로 해결 가능성, 실천지의 잠재성 확대와 교과 전문성의 의미, PLC 활동이 영어교과 전문성을 신장하는데 어느 정도 기여하고 있는지에 대해 분석하였다. 분석 결과에 따르면 영어수업을 할 때 발생하는 각종 갈등과 쟁점을 합리적으로 해결하는 방안으로 대화와 소통 채널의 확장으로 나타났다. 교실에서 실제로 영어 수업을 할 때 실천지의 잠재성 확대와 교사의 교과 전문성 신장을 촉진하기 위해서 다양한 문제들에 대해 교사들이 민감성을 유지할 수 있어야 한다는 것이었다. 더불어 PLC 활동에 참여하는 동료교사들과 지식, 경험, 아이디어를 공유함으로써 교사들 간의 배움, 성장, 발달을 촉진할 수 있는 기회를 얻을 수 있을 뿐 아니라 단위학교 변화의 가능성을 재발견할 수 있는 계기를 마련해준다는 점에서 중요한 것으로 받아드려지고 있다.


This study was to examine the meaning of participating professional learning community as part of building university-school partnership in strengthening self-directed capability and diffusion of a professional development system. By analyzing a possibility of desirable resolutions for the conflict and critical issues, a potential for expanding practical knowledge, and the meaning of participating professional learning community in teaching English it was to identify the degree of a contribution to promoting teachers' professional development. I came to realize that the way to resolve conflicts and critical issues was an expansion of dialogue and communication channel among teachers who were actively engaging in a professional learning community focused on English teaching in a public elementary school. It also provided us with the potential for the practical knowledge and the meaning of professional knowledge for teaching English. To make it possible, the member of a professional learning community related to English teaching was necessary to concern about underachieving students in English, class engagement, and curriculum restructuring. It also seemed to appear that sharing practical knowledge, experiences and ideas helped us to learn from each other and bring us about the variety of practical solutions and alternatives for teachers' professional growth and development.