초록 close

좋은 체육수업은 과학적ㆍ예술적 측면 등 가르치고 배우는 과정에서 다양한 측면들이 중층구조로 복잡하게 얽혀져 있기 때문에 한마디로 정의내리기는 쉽지 않다. 이러한 점을 고려하여 본 연구는 기존의 선행연구 자료를 토대로 좋은 체육수업에 대한 여러 가지 관점과 시각을 고찰하였고, 좋은 체육수업의 기본 개념 및 요소와 교사의 역량과 역할에 대하여 조명한 결과는 다음과 같다. 첫째, 좋은 체육수업의 개념과 접근에 대한 이해의 폭을 높이기 위해 교육일반 및 타교과에서의 좋은 수업의 개념과 요소, 체육교과에서의 좋은 수업을 위한 동향과 개념, 좋은 체육수업에 대한 개념의 재정립: 다양한 시각, 좋은 체육수업을 위한 한 가지 접근: 모형에 근거한 체육수업을 탐색하였다. 또한, 체육교과에서의 좋은 수업의 동향 및 개념적인 측면에서는 기능적 접근: 효율성 및 효과성, 반성적 접근: 반성적 실천 및 성찰, 비판적 접근: 비평, 인문적 접근: 규범성 등이 도출되었다. 그리고 둘째, 좋은 체육수업을 위한 교사의 역량 및 역할을 탐색한 결과 올바른 체육교사는 품성과 자질, 유능한 체육교사의 전문능력을 갖추어야 한다. 특히, 유능한 체육교사는 교육과정 개발자로서의 체육교사와 반성적 실천가로서의 체육교사가 되어야 한다.


As the excellent physical education class is not only complexly tangled with various aspects of multi layer structures in the process of learning such as scientific and artistic aspects, etc. but also it is connected with various standpoints and viewpoints at the same time, so it is not easy to define it in a sentence. In those aspects, this study researched various standpoints and viewpoints on the excellent physical education class based on the existing prior materials and observed the basic concept and factors of the excellent physical education class and the ability and role of a teacher. The results are as follows. Firstly, to widen the understanding on the concept and approach of the excellent physical education class, I searched the concept and factors of the excellent class from the general education and other subjects, the tendency and concept for the excellent class at the physical education, and the physical education class based on the approach: model for the excellent physical education class. From the tendency and concept as the excellent class at the physical education, I could draw out the functional approach; efficiency and effectiveness, reflective approach; reflective practice and introspection, critical approach; criticism, and humanistic approach; norm, etc. And secondly, the results of searching the ability and role of a teacher for the excellent physical education class show that it is necessary to have the character and nature to be the right physical education teacher and the special ability to be the capable teacher. Especially, to improve the professional ability of the capable physical education teacher, the necessity of the physical education teacher as the developer of the curriculum and as the reflective practitioner are induced.