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본 연구는 방송통신고등학교 교육과정에 대한 다양한 요구를 2009 개정 고등학교 교육과정에 신설된 학교자율과정을 통해 수용할 수 있는 실제적인 방안을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 이 글에서는 방송고의 학습방식, 학습자의 특성 등을 고려하여 학교자율과정을 1) 일반 고등학교 형태의 다양한 진로집중과정을 설치하는 방안, 2) 빅토리아주의 교육과정에서 시사점을 추출하여 일반교육과 직업교육이 가능하도록 교육과정을 편성하는 방안, 3) 특수한 분야에 우수한 재능을 가지고 있거나 그 분야에 대한 심화 학습을 필요로 하는 학습자를 위해 교과중점과정으로 편성하는 방안 등을 제시하였다. 또한 방송고가 국가․사회적 요구를 수용하면서도 학습자의 다양한 교육과정적 요구를 충족시키기 위해서는 1) 원격 수업의 다양화를 위한 콘텐츠 개발과 부설 고등학교 유형의 다양화, 2) 학교 밖 학습의 정착과 질 관리를 위한 제도적 장치의 마련이 필요하다는 것을 제안하였다.


The purpose of this study was to provide practical measures to meet various curricular needs in cyber high school through the "school autonomous course" newly added in the Revised High School Curriculum of 2009. Taking the study methods and learner characteristics of cyber high school into account, the study proposed ideas for the school autonomous course as follows: 1) creating diverse pathway-focused courses centered around academic high schools, 2) organizing the curriculum in a way that enables both academic and vocational education based on the implications of the curriculum of Victoria, and 3) organizing subject-specialized courses for those who have great talent or require intensive study in certain areas. The study also made the following suggestions to help cyber high school embrace the national and social needs and meet the various curricular needs of learners: 1) Content should be developed and the types of annex high schools should be diversified for the diversification of remote lectures, and 2) there should be institutional devices to establish out-of-school study and control its quality.