초록 close

본 연구의 목적은 예비 과학교사와 예비 과학관전문인력 간에 과학관 역할과 교육에 대한 인식 차이를 조사하는 데 있다. 여러 문헌을 분석하여 과학관의 역할과 교육에 대해 22개 문항으로 이루어진 설문지를 개발하고 예비 과학교사(49명)과 예비 과학관전문인력(30명)을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학관의 역할(전시, 교육, 연구, 과학문화)에 대해 예비 과학교사와 예비 과학관전문인력의 인식은 전시(t=4.796, p<.01), 교육(t=3.291, p<.01), 연구(t=3.409, p<.01)에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 과학관 역할의 중요도에 대한 인식에서는 예비 과학교사와 예비 과학관전문인력은 교육에 대한 중요도가 낮게 나타났다. 셋째, 과학관 교육에 대해 두 집단은 과학관 교육과 학교 과학교육의 연계성에 대한 인식(t=4.300, p<.01)에서 차이가 있었다. 특히 학교 현장의 과학교육이 과학관의 교육 정책에 미치는 영향(t=3.944, p<.01)에서 두 집단 간 차이가 두드러졌으며 예비 과학교사의 인식이 예비 과학관전문인력에 비해 낮았다. 따라서 다음과 같이 제언하고자 한다. 예비 과학교사를 양성하는 기관에서는 비형식 교육에 관한 과목을 개설하는 등 예비 과학교사뿐 만 아니라 현직 교사를 위한 교육을 실시할 필요가 있다. 또한 예비 과학관전문인력을 양성하는 기관에서는 학교 교육과정의 분석과 이해 등 학교 현장의 과학교육에 대한 검토 및 교육이 요구된다.


The purpose of this study was to investigate the differences of perception between pre-service science teachers and pre-service science museum staff on the role of and education in science museums. Based on previous research reviews, we developed a 22-item Likert-type scale questionnaire on the role of and education in science museums, and conducted a survey of 49 pre-service science teachers and 30 pre-service science museum staff. From analyzing the results, we found that there were statistically significant differences about the role of science museums, especially, display(t=4.796, p<.01), research(t=3.291, p<.01), and education(t=3.409, p<.01) between the two groups. Also, both groups had a lack of perception of the importance of educational roles of science museums. Lastly, there was a difference in the perception of the connection to school education(t=4.300, p<.01), particularly whether school education had an effect on the policy of science museums(t=3.944, p<.01). Overall, the responses of pre-service science museum staff were higher than pre-service science teachers. Therefore, a curriculum about the informal education is needed for pre- and in-service science teachers and science museums need to provide professional programs including the pedagogy and the school curriculum for pre- and in-service science museum staff.