초록 close

본 연구는 일 대학 간호과 3학년을 대상으로 간호학 시뮬레이션기반 교육에 직소모형을 응용한 협동학습을 적용한 후 지식, 내적 동기, 교육 만족도 차이를 비교함으로써 프로그램의 효과를 평가하는데 목적이 있다. 연구 참여자는 서울시 소재 일 간호대학 3학년에 재학 중인 학생 83명으로 실험군 42명, 대조군 41명이다. 두 군 간의 동질성을 평가하기 위해 사전에 인구학적 특성, 전공에 대한 적성 부합 및 흥미 정도, 교육내용 관련 사전 지식, 내적 동기를 조사하였으며 두 군 간에는 유의한 차이가 없었다. 실험군을 대상으로 직소모형을 응용한 협동학습, 시뮬레이션 실습, 디브리핑으로 구성된 교육프로그램을 2주 동안 12시간 실시하였으며 대조군을 대상으로 강의와 수기 훈련, 시뮬레이션 실습, 디브리핑을 실시하였다. 2주 간의 교육 후 연구 참여자를 대상으로 지식, 내적 동기, 수업만족도를 조사하였다. 연구 결과, 직소모형을 응용한 시뮬레이션기반 교육 후 실험군과 대조군 간의 지식 차이를 검증한 결과 실험군의 지식 점수가 통계적으로 유의하게 높았다(t=2.154, p=.034). 그러나 실험군과 대조군 간의 내적 동기에는 유의한 차이가 없었다. (t=-.141, p=.889). 실험군과 대조군 간의 수업만족도의 차이를 검증한 결과 실험군의 수업만족도가 통계적으로 유의하게 높았다(t=4.632, p=.000). 본 연구결과를 바탕으로 간호학 시뮬레이션기반 교육에서 학생들의 학업성취도 및 수업만족도를 향상시키기 위한 전략으로 직소모형을 응용한 협동학습의 활용을 제언한다.


This study has the purpose to evaluate the effects of cooperative learning applying Jigsaw model in nursing simulation based education by comparing knowledge, intrinsic motive and course satisfaction. 83 third-year nursing students of nursing colleges located in Seoul participated in the research and it is composed of 42 students of the experimental group and 41 students of the control group. In order to evaluate the homogeneity between the two groups, it surveyed in advance demographical characteristics and aptitude coincidence with and interest in major, knowledge related to the educational program and intrinsic motive and there was no significant difference between the two groups. The educational program composed of cooperative learning applying Jigsaw Model, simulation practice and debriefing to the experimental group was performed twice for 2 weeks and lecture and skill training, simulation practice and debriefing were performed to the control group. After two-week education, knowledge, intrinsic motive and course satisfaction of the participants in the research were surveyed. As a result of the research, the verification of the knowledge difference between the experimental group and the control group after the simulation based education applying the Jigsaw Model indicated that the knowledge point of the experimental group was significantly high in statistics (t=2.154, p=.034). However, the intrinsic motives between the two groups didn't show a significant difference (t=-.141, p=.889). As a result of the research, the verification of the course satisfaction difference between the experimental group and the control group indicated that the class satisfaction point of the experimental group was significantly high in statistics (t=4.632, p=.000). Based on this study result, this study suggests the utilization of cooperative learning applying the Jigsaw Model as a strategy to improve the scholastic achievement and class satisfaction of students in the simulation based education.