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오늘날 전통회화는 미술교과에서 우리문화의 정체성을 인식하게 하는 중요한 학습단원이지만 재료준비와 기법습득 등의 이유로 어렵게 생각하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 학습자들이 전통회화학습을 흥미와 더불어 친근하게 접근할 수 있는 새로운 학습방법의 하나인 디자인학습영역과 통합하는 학습프로그램을 개발한 내용이다. 이 연구를 위하여 전통회화와 디자인을 통합한 통합학습프로그램 개발은 교사의 안내에 따라 학습자 스스로가 비구조적인 문제를 해결하는 학습 모형으로 David Jonassen의 ‘구성주의 학습 환경 설계모형’이 바람직하다 생각하여 이를 적용한 프로그램으로 개발하였다. 개발된 통합학습프로그램에 의한 실제학습은 서울시 교육연구원 미술과 수업지원단 시범수업으로 실시하였다. 본 학습프로그램은 기존의 지필묵을 위주로 했던 고정관념에서 벗어나 평면적 회화에 입체와 공간 등을 불어 넣어줄 수 있는 실생활과 관련된 패션디자인으로 통합한 수업이어서 학습자들은 다양한 체험을 할 수 있는 기회가 되었다. 이 결과, 새로운 발상의 전통회화학습을 경험함으로써 인식을 새롭게 전환하는 계기가 되었고, 더불어 바람직한 학습효과를 거두었다고 말할 수 있는 연구내용이다.


Today even though the traditional painting education is an important learning genre in perceiving the identity of our culture in the art education curriculum, it has been simply regarded as a difficult subject owing to its preparatory materials and learning methods. For this, this study attempted to develop a learning program integrating it with general design learning to approach the traditional painting in a new way of learning. This study actually performed this program with the learning content of ‘Me on the Stage of Fashion Show’ in an actual class teaching. For this study, the design integrated learning program with the traditional painting employed ‘Constructivism Learning Environments Design Model’ by Jonassen as a model in which learners themselves would find solutions for non‐constructive problems following the guidance of teachers, and this study developed an implemented learning program by implementing the model. The actual learning with the developed learning program was performed as a demonstration class for the teaching support team, the department of art subject, the education institute of Seoul city. As a result, escaping from the stereotypes of the traditional painting learning centering on the conventional paper, brushes and ink, the class under this program was a class integrated with fashion design learning in relation to the actual lives endowing plane painting with three-dimensional and space, and so it has been an opportunity to change the old perception through experiencing a traditional painting learning with a new idea, and to receive interesting effect of learning.