초록 close

본 연구에서는 학생들의 인성 발달을 위한 방안 중의 하나로 협동적 게임을 제안하였다. 협동적 게임은 협력과 수용, 함께 하기 그리고 즐거움이라는 네 가지의 특징적 요소를 포함하고 있다. 이러한 협동적 게임의 인성관련 개념들은 인성 발달을 위한 다양한 수업 모형인 스포츠 교육모형, 협동학습, 책임감 모형 그리고 하나로 수업 등에 제시된 개념들인 바람직한 자아상, 자기 존중감, 타인에 대한 존중과 배려, 참여와 노력, 협응력, 반성, 규칙 준수, 기본 예의 등과 그 개념들을 공유하고 있다. 특히 협동적 게임은 게임 그 자체로 학생들에게 긍정적인 사회적 경험과 아울러 인성적인 발달을 도모 할 수 있다는 측면에서 교육적 가치가 크다고 할 수 있을 것이다. 체육 활동을 할 수 있는 공간과 시간을 제공해 준다고 해서 자연스럽게 학생들의 인성이 함양된다고 가정할 수 없을 것이다. 이러한 측면에서 협동적 게임 활동은 학생들이 즐겁게, 자기 주도적으로 게임 활동에 참여함으로써 성숙한 한 인간으로 성장하기 위한 올바른 인성을 함양하는데 기여할 수 있는 내용들을 내포하고 있다. 따라서 앞으로 교육 현장에서의 실행 연구들을 통해 협동적 게임이 올바르게 적용될 수 있는 방안이 마련된다면 분명 학생들의 인성함양에 기여할 수 있다고 생각된다.


The purpose of this study was to consider cooperative game as a way of developing student's personality and to investigate the application to physical education class. cooperative game contains four-distinctive elements; cooperation, acceptance, sharing and enjoyment. cooperative game shares personality-related concepts such as desirable self state, self-respect, respect and consideration to others, participation and effort, self-reflection, rule observation and basic manners with sport education model, cooperative learning, TPSR model and Hanaro model. particularly, cooperative game in itself has considerably educational value in that it can help students have positive social experiences and development of their personalities. with providing area and time to have physical activity, we cannot assume that students' personalities are naturally developed. in this respect, cooperative game involves the contents that contribute to cultivating upright personality by making students participate in activities pleasantly, self-initiatively. so. if the methods to adapt cooperative game to educational field were made by action researches on the spot, it will definitely help students develop their personalities.