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본 연구는 유아교육에서부터 시작되는 역량기반 교육과정 개혁의 성공적 사례를 보이는 프랑스의 유아교육과정을 분석하고 이를 근거로 역량기반 교육과정의 목적, 의미에 대해 탐구하고자 하였다. 프랑스는 2005년 법령을 통해 최근 OECD가 규정한 핵심역량개념에 근거한 기본학습능력(socle commun)이 모든 교육과정 구성의 기본원리임을 밝힌 이후, 교육과정뿐 아니라 교육전반에 걸친 개혁이 진행되고 있다. 특히 오랫동안 유아공교육체제를 이루고 있는 프랑스는 유아교육에서부터 시작되는 역량기반 교육개혁의 성공적 모델을 제시하고 있다. 핵심역량개념에 근거한 프랑스 유아교육과정을 분석한 결과 본 연구에서는 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 역량기반 교육개혁은 유아교육에서부터 시작되어야 한다는 점이다. 둘째, 역량 기반 유치원 교육과정의 논의는 평가체계뿐 아니라 교육전반에 걸친 변화를 요구한다. 셋째, 역량의 개념은 지식(competences), 능력(capacites), 태도(attitudes)측면의 총체적 개념으로 접근하여야 한다는 점이다. 넷째, 역량기반 교육과정 개혁은 유아교육의 특성과 함께 논의 실행되어야 한다는 점이다. 이는 역량기반 교육과정 개혁이 모든 교육단계에 똑같이 적용되는 것이 아니라 단계의 특성, 교과의 특성을 고려하여 융통성 있게 적용되어야 함을 보여주는 것으로서, 최근 유아공교육화체제 구축을 위한 노력하는 한국유아교육에 시사하는 바가 크다.


This study is to analyze early childhood education in France, which is successful for competency-based curriculum starting with early childhood education, and then to explore the purpose and meaning of competency- based curriculum based on this. France has pursued competency-based education reform throughout education since France announced that the concept of core competency recently regulated by OECD is the basic principle of all education courses configuration on the basis of legislation in 2005. France, which has early childhood public education system from long time ago, has presented a successful model of competency-based education reform starting from early childhood education. The following implications are derived as the results of analysis on French early childhood curriculum based on the concept of core competencies. First, the competency-based education reform should begin from the stage of the early childhood education. Second, discussion on the competency-based curriculum for kindergarten needs not only the rating system but also the changes across the education. Third, the concept of competence should be approached as a holistic concept in the aspects of competences, capacites and attitudes. Fourth, the competency-based curriculum reform should be discussed and run with the characteristics of early childhood education. This is an example showing the competency-based curriculum reform should be applied flexibly in the consideration of the characteristics of the stage and the subject, rather than equally to all levels of education, and have significant implications for Korean early childhood education to put an effort on building early childhood public education system these days.