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2011년 6월 29일 교육과학기술부 소속 국가정보화전략위원회는 “스마트 교육 추진 전략”을 대통령에게 보고하였다. 국가에서 밝힌 스마트교육이란 자기주도 학습(self-directed), 맞춤형 학습(motivated), 맞춤형 교육제도(adapted), 풍부한 교수-학습 자료(resource enriched), 최신 정보기술 기반(technology embedd -ed)의 5개 영역을 의미한다. 본고는 이러한 스마트교육의 핵심 요소 중 하나인 한문교과디지털 교과서 개발의 배경과 필요성, 적합성, 그리고 향후 디지털 교과서 개발을 위해 선행되어야 할 과제를 논하였다. 그 선결과제로 본고에서는 기술의 표준화, 기존 자원의 활용 방안 모색, 교육에 필요한 기초 자료 DB구축, 최종 결과물이 아닌 중간 단계의 결과물 구축과 아울러 무엇보다 교사들과 연구자들의 인식 변화 등이 중요함을 말하였다.


In 29, June, 2011, CIS(Presidents Council on national ICT strategies), MEST(Ministry of Education, Science and Technology) presentation and report to President about Smart promote education strategy. In this report say SMART means “Self-directed”, “Motivated”, “Adapted”, “Resource enriched”, “Technology-embedded” 5 field. This paper Discussed the background and necessity and the direction to prepare make digital textbook for HanMun class. I suggest before decision make digital textbook, technlogy standarazation, how to use website materials, need to build basic learning elements database, make middle ware to use make end user digital textbook. Above all, I said the importance thing is teachers and researchers have change recognize and thinking, now is most important time to make education revolution for our future.