초록 close

본고는 한문 산문 교육의 방향을 새롭게 모색하고, 교육 현장에서 실제 적용 가능한 교수ㆍ학습 모형을 제시해 보고자 기획된 것이다. 먼저 한문 독해력 향상과 작품의 이해ㆍ감상이라는 한문과 교육 목표를 통합적으로 달성하는 데에 중점을 두었다. 한문 산문 교육의 방향은 한문 산문의 문체를 이해하여 현대적 글쓰기에 활용하고, 한문 산문에 담긴 전통 문화와 선인들의 가치관을 이해하여 현대적으로 계승ㆍ발전시키는 것으로 잡았다. 이를 위해 교수ㆍ학습 모형은 한자와 문법 학습의 장벽을 최소화하고, 모방적 산문 작성 및 발표ㆍ토론을 통해 한문 산문에 대한 이해와 감상을 심화시키는 데에 초점을 두었다. 그렇다고 한문 독해력 배양이라는 언어 교육을 등한시하지는 않았다. 한문 독해력은 원문과 번역문을 소리 내어 읽고 노트에 옮겨 쓰는 과정에서 자연스럽게 향상되도록 하였다. 마지막으로 고등학교 『한문』 교과서에 수록된 한문 산문 중에서 說理文에서는 「朋黨論」, 史傳文에서는 「崔北傳」, 雜記文에서는 「六友堂記」를 예로 들어, 본 교수ㆍ학습 모형의 적용 가능성을 타진해 보았다. 본고에서 제시한 교수ㆍ학습 모형은 향후 모의 강의와 같은 방식으로 실제 한문 수업에 적용하여 계속적으로 수정ㆍ보완할 예정이다.


This paper addresses the question of directivity and teaching model for educating classical Chinese prose at the chalkface. First of all, my aims is to accomplish the goal of educating Classical Chinese, which are improving students' reading and appreciating comprehension of classical writings. And I also take my course for education adopting classical writings to modern writing. Then we can understand traditional culture and previous generation. For this goal, I set teaching-learning model for easily understand the Chinese character and grammar. Then students may improve their knowledge through presentation and discussion. Yet, I do not neglect a matter of educating language teaching. I encourage students in reading and writing to improve their reading skill. At the end, I explained above model using three well-known writings. I will modify or amend my theory after using this teaching-learning model at the chalkfield.