초록 close

이 논문은 한국 중등교육 환경에 빚어지고 있는 폭력화의 원인을 밝히고 이를 토대로 문화교육이 매우 절실히 요청되고 있음을 재확인하기 위해 씌어졌다. 미만한 학교 폭력과 높은 중등학생 자살률은 OECD 국가 가운데 유래를 찾아보기 어려울 정도로 심각한 상황이다. 그 원인은 다양하지만 교육적 동기 부여를 명문대 입학, 혹은 인서울에만 설계해 놓은 기존 교육정책이 그 핵심적 원인임에는 대부분 동의하고 있다. 중등교육의 서열화, 경쟁 위주의 수업 설계, 수업 성취 기준의 단일화 등의 저변에는 높은 사회적 지위를 선점하기 위한 무한 경쟁 시스템이 자리하고 있다. 이에 따라 야만적인 선행 학습, 특정 교과 위주의 수업 편제가 남용되고 있다. 이를 시정하기 위해서는 학생들의 생의 목표를 다원화시켜 불필요한 과잉 경쟁을 줄이고 문화교육을 강화하여 중등교육 과정을 출세를 위한 수단으로 간주하는 풍조를 근절해야 한다. 그러한 견지에서 다양한 문화예술 교육은 필수적이다. 또한 문화예술 교육은 경제적 양극화를 해소하는 데에도 큰 기여를 할 수 있음을 기억해야 한다. 한자문화 교육의 가치는 그러한 문화예술 교육의 관점에서 새롭게 평가되어 강조되어야 마땅하다.


This Treatise deals with the causes of violent currency has happened in Korean secondary education environment and appeals the necessity of the cultural education in that curriculum. School violence and high grade of the suicide in secondary school are so serious that the similar case can not be found in another countries joined in OECD members. Though the causes could be more various, but most of people agreed with the fact that the main cause was the educational policy which had been made in the direction of the entrance to prestigious university or so called "In-Seoul". There would be the infinite competition system for gaining first the highest social status in the core of the educational problems, as it were, the unfair hierarchy of secondary education system, the lessons planned only for competition, the monotonousness in the standards of educational achievement etc. In the results of these phenomenon, the savage preparing lesson and the course-work arrangement focused only on some major subjects were prevailed. For eradiating these cases, we should reduce the useless competition through diversifying the goals of life and finish the tendency that regarded the secondary education as the means for social success by reinforcing the cultural education. So, we need diverse culture & art education. Also we have to remember that the culture & art education could contribute to resolve the economic polarization. The value of the education of Chinese letters culture should be appraised and emphasized newly in the sight of the cultural education.