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2009 교육과정의 총론 개정 작업의 일환으로 2009 개정 한문과 교육과정 개정 작업이 이루어졌다. 이 글은 2009 개정 한문과 교육과정의 대영역 ‘한문지식’의 중영역의 하나인 ‘한자’ 영역의 구체적 내용을 분석하고 향후 학교 현장 적용과정에서의 유의점 및 한자 영역의 향후 과제를 점검한 것이다. 새 교육과정은 이전 교육과정과 마찬가지로 한문 교과의 언어적 특질을 고려하여 한문에 대한 문법적 이해 측면을 대영역 ‘한문지식’으로 설정하였다. ‘한문지식’ 영역의 중영역 또한 ‘한자’, ‘어휘’, ‘문장’으로 구분하여 이전 교육과정과 동일하다. 단, 학습내용을 감축․수정하여 제시한다는 원칙에 따라 ‘한자의 역사’는 ‘한자의 특징’에 그 내용이 일부 포함되거나 해당 학습 내용의 수록 학교급을 조정하였다. 새 교육과정 개정 방향의 핵심은 학습 내용의 성취기준 식 진술, 학습내용의 적정화, 학습의 위계성 확보 등이다. ‘한문 지식’의 영역 성취 기준에서는 ‘한자에 대한 이해를 바탕으로’라는 진술로 ‘한자’ 영역의 성취 목표를 포괄하였다. ‘한자’ 영역의 ‘학습 내용 성취 기준’은 상위 성취 기준인 ‘한문 지식 영역 성취 기준’을 달성할 수 있는 사항으로 구체화 되었다. ‘한자’ 영역의 학습 내용 성취기준의 수는 이전에 비해 중학교 ‘한문’은 ‘8개→6개’, ‘한문Ⅰ’은 ‘7개→5개’, ‘한문Ⅱ’는 ‘2개→1개’로 감축되었다. 감축된 내용은 학교급이 조정되거나 다른 내용과 통합되어 제시되었다. ‘한자’ 영역에서의 ‘학습의 위계성’ 확보는 크게 두 가지 방법으로 이루어졌다. 하나는 한문 교육용 기초 한자의 범위이며, 다른 하나는 동일한 학습 내용의 심화이다. ‘한자’ 영역의 실행상의 유의점과 향후 과제는 다음과 같다. 첫째, 한문 교육용 기초 한자 학습을 위한 효율적인 방안이 마련되어야 한다. 둘째, ‘한자’ 영역의 학습 성과를 다른 영역과 연계할 방안을 모색해야 한다. 셋째, 영역별 학습 내용 선정, 조직에 있어 위계화와 계열화를 위한 근거가 타당하게 제시되어야 한다.


As part of improvement on the previous work, the revised Classical Chinese curriculum in 2009 was amended. This paper aims to analyse the specific content of the domain of Chinese character, and examine the application and future tasks. New curriculum, just the same with the previous one, establishes ‘grammatical knowledge’ considering the characteristics of classical Chinese as a language. The intermediate domain of Chinese character, subdivided into Chinese character, vocabulary, and sentence, is also equal to the previous one, provided that it applies principle that learning content should be reduced and revised. Part of history of Chinese character is included in the characteristic of Chinese character, or its learning content is adjusted by the academic year. The keys to revise are to state learning content by standards of achievement, rationalize learning content, and retain the hierarchy of learning. The standards of ‘grammatical knowledge’ embraces the standards of ‘Chinese character’ as it is said to be based on understanding of Chinese character. The standards of learning content of the domain of Chinese character are subdivided into several items which could be achieve the standard of the domain of grammatical knowledge. The number of the standards of the domain of Chinese character is down two in middle school, from 8 to 6; two at Classical Chinese Ⅰ, from 7 to 5; one at Classical Chinese Ⅱ, from 2 to 1. Reduced content is suggested by adjusting the academic year or integrating with existing one. Retaining the hierarchy of learning of the domain of Chinese character is performed by two criteria, the scale of basic Chinese character used for educational Chinese characters and intensification of the same learning content. Attention and a task are as follows. First, effective plan for dealing with learning basic Chinese character used for educational Chinese characters should be prepared. Second, we should seek for solution to connect learning achievement of the domain of Chinese character with that of the other domains. Third, foundation for hierarchy and systematization of the selection and organization in the respective domains should be reasonably suggested.