초록 close

본 연구의 목적은 학습플로우경험에 영향을 미치는 변인들(복합적 가정환경, 자기목적적 성격, 통합적 흥미, 학습플로우조건, 학습플로우경험) 간의 구조적 관계분석을 통해 아동의 학습플로우경험을 증진시키는 방안을 탐색하는 것이다. 초등학교 5․6학년 498명을 대상으로 자료를 수집한 후 설정된 연구모델을 구조방정식모델을 통해 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기목적적 성격은 학습플로우경험에 가장 큰 영향력을 지닌 변인으로 나타났다. 하지만 직접적으로 학습플로우경험에 영향을 미치는 것이 아니라, 플로우 조건과 통합된 흥미를 매개로 했을 때 그 효과가 유의하게 나타났다. 둘째, 복합적 가정환경은 직접적인 영향력을 갖는 것이 아니라 자기목적적 성격 형성에 영향을 주어 학습플로우경험에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 플로우 조건과 통합적 흥미 모두 학습플로우경험에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타나, 학습플로우경험의 중요한 선행조건이 되는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 경험적 연구결과들을 바탕으로 학습플로우경험의 증진방안을 살펴보았으며, 제시된 방안들은 몰입교육 프로그램을 개발하는데 이론적 기초로 적용될 수 있을 것이며, 또한 학습상황을 넘어서 삶의 다양한 영역에 보편적으로 활용될 수 있을 것이다.


The purpose of this study is to examine the structural relationship among the main variables related to flow experience in learning (complex family, autotelic personality, undivided interest, flow conditions, flow experiences) and come up with how to enhance flow experience in learning on the basis of the results of the study. Structural Equation Modeling was employed to test our hypothetical structural model. The results of the test are as follows. First, autotelic personality turned out be the most influential factor in promoting flow experience. Second, it was found that complex family is an important factor that influences students' flow experience, but that doesn't affect directly. It rather influences the formation of autotelic personality and affects flow experience in learning indirectly. Third, both flow conditions and undivided interest are important preceding conditions for flow experience in learning. The verified model of this study shows how the complex family, autotelic personality, undivided interest and flow conditions affect flow experience in learning, and it is an important empirical data for understanding the process of flow experience comprehensively. The promoting methods for children's flow experience in learning based on the results of SEM are described. The promoting ways can be applied to the development of educational program, and they can be used universally in various aspects of their lives ,beyond its educational aspect.