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로마 파시스트당 본부 현상설계를 분석하여, 이탈리아 근대건축의 발전과정에서 신고전주의건축과 합리주의건축의 상호관계를 규명할 수 있었다. 이 현상설계의 공모는 다양한 장르의 건축들이 공존하는 시대적 상황에서 특징적인 두 건축(신고전주의건축, 합리주의건축)의 관계로 압축할 수 있었으며, 이 현상설계를 통하여 파시즘정권에서 신고전주의건축이 상대적 우위를 점하는 ‘전환적 계기’가 되었음을 알 수 있었다. 1) 로마 파시스트당 본부의 현상설계는 1차전 현상설계, 2차전 현상설계 및 최종적으로 변경된 지역에 축소된 건물로 완성되는 과정을 통하여 무솔리니의 새로운 로마제국 건설을 위한 이상적 건축 취향은 합리주의건축보다 신고전주의건축으로 완결되었음을 알 수 있었다. 2) 새로운 유럽건축 경향(국제주의 건축)을 바탕으로 한 합리주의건축가들의 다양한 제안에도 불구하고, 로마 파시스트당 본부 현상설계는 신고전주의건축가들의 영향력에 의해 좌우대칭 평면, 폐쇄적인 입면구성, 수직적 건축요소, 중세건축의 중정을 활용한 전형적인 신고전주의건축으로 완공되었음을 알았다. 3) 파시즘건축은 피아첸티니를 중심으로 한 신고전주의건축가들에 의해 신고전주의건축으로 완결되지만, 파시스트정권 붕괴이후 이탈리아의 역사적 건축문화를 바탕으로 한 새롭고 혁신적인 합리주의건축은 이탈리아의 고유한 현대건축 형성하는데 결정적인 역할을 하였을 알 수 있었다.


Throughout an analysis on the process of the Rome Fascist Center design competition, a finding the correction between Neo-classicism and Rationalism is the main goal of this research. The Rome Fascist Center design competition can be compressed into the two architectural genre(Neo-classicism and Rationalism) under the circumstance that various architectural style coexisted. Throughout this competition, Neo-classicism was more competitive in fascism regime. 1) The competition identified that Mussolini recognized Neo-classicism as an ideal architectural style to build the new Roman Empire. 2) Although rationalistic architects proposed many new European trends(International style), the Rome Fascist Center was constructed with bilateral symmetric plan, closed facade composition and vertical elements by the neo-classic architects. 3) Neo-classic architects including Piacentini completed the fascist architecture with neo-classic style. After 1950, the new and innovative architectural rationalism based on the Italian architectural culture was an important foundation of the italian architectural development.