초록 close

실내디자인을 전공한 학생들이 졸업을 하고 난 후, 실무에 적응하는데 겪는 어려움을 다소 해결하기 위한 대안으로, PBL 학습자 주도 수업운영방식을 가구디자인 과목수업에 적용하여, 학습결과에 대한 학습자와 교수자의 평가를 통하여 디자인 관련과목에 문제중심학습의 효용성을 파악하고자 하였다. 본 연구는 사례연구를 통하여 진행되었다. 조사결과, 학습자들은 전반적으로 긍정적으로 받아들였고, 학습자가 주도해가는 과정이나 팀워크로 하는 것에 대하여 처음에는 어려워하였으나, 곧 적응하였고, 매우 활발하게 학습과제를 진행해갔다. 문제중심학습이 성공하는데 가장 중요한 것은 실무에서 흔히 겪을만한 문제의 개발이고, 자유롭게 토론할 수 있는 허용적인 분위기를 조성하는 것이라고 할 수 있다.


After graduation, students majored in interior design have run into trouble to do well in fields. It is regarded that PBL program is a method to solve the matter. So furniture subject were applied PBL program to find out the difference between general lecture and PBL. This study was done by case study. As results, most students are satisfied the problem.. It was difficult to do teamwork and learning led by learner for them, at first. And they are fitted into the situation and led the learning actively. The important thing to succeed the PBL are to develop the practical problem and to produce a allowable atmosphere for discussion.