초록 close

제조업체는 수직적으로 유통업체는 수평적으로 차별화되어 있는 시장에서 배타적 판매의 효과에 대하여 분석한다. 경쟁 제조업체가 한 유통업체에 공급하는 경우, 두 유통업체에 공급하게 되면, 해당 제조업체는 납품가격 및 해당 제품을 선호하는 유형에서의 판매량이 증가하기 때문에 두 유통업체에 공급하기를 원한다. 유통업체도 두 제품을 판매함으로서 가격차별화가 가능하며, 기존 제품의 판매마진 및 해당 제품을 선호하는 유형에서의 판매량이 증가하기 때문에 두 제품을 판매하기를 원한다. 경쟁 제조업체가 두 유통업체에 공급하는 경우, 두 유통업체에 공급하게 되면, 해당 제품을 선호하는 유형에서의 납품량은 증가하지만 납품가격이 인하되기 때문에 제조업체는 두 유통업체에게 공급하기를 원하지 않는다. 따라서 두 제조업체가 배타적 판매 여부를 동시에 결정하는 게임에서 한 제조업체는 한 유통업체에, 다른 제조업체는 두 유통업체에 공급하는 두 개의 내쉬 균형이 존재한다. 두 개의 균형 중에서 두 유통업체에 공급할 때 더 많은 이윤을 얻으며, 두 제조업체 모두 두 유통업체에 공급했을 때 가장 낮은 이윤을 얻는다는 점에서 치킨게임과 유사하다.


I analyze the effect of exclusive territory in a successive duopoly market where manufacturers are vertically and retailers are horizontally differentiated. Manufacturers want to supply to two retailers when the rival manufacturer supplies to one retailer because of the positive effect on the price and the sales for the consumers with preference for its product over the rival's. The retailer also wants to sell two products since it is able to price discriminate over consumers with different preferences. When the rival supplies to two retailers, however, the manufacturer wants to supply to only one retailer. This is because the supply price drops even though it can make more sales for consumers with preference for its product. Thus, in a game where manufactures determine whether to supply one or two retailers simultaneously, we have two asymmetric Nash equilibria where only one manufacturer supplies to two retailers. Out of two equilibria, both manufactures make more profits when they supply to two retailers.