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본 연구는 한국의 주요 대도시에서 자가폴주유소의 시장 진입에 따른 휘발유 소매시장 경쟁 효과를 추정하였다. 이를 위하여 이중차분 (Difference-in-Differences) 모형을 통해 분석하였으며 자가폴주유소가 반경 1km 이내에 존재할 때, 인근 주유소의 휘발유 가격에 어떠한 영향을 미치는지 추정하였다. 자가폴 주유소가 존재하는 지역과 존재하지 않는 지역에서의 가격 차이는 자가폴 주유소의 시장진입에 따른 가격경쟁의 효과로 시장가격이 낮아지는 효과와 자가폴주유소가 단순히 가격이 낮은 지역에 진입하는 위치효과로 분리할 수 있는데 기존의 국내 연구들은 이를 분리해 내지 못하였다. 본 연구는 자가폴주유소의 시장 진입 전후의 데이터를 이용하여 이 두 효과를 구분하였으며 자가폴 진입에 따른 인근 주유소의 휘발유 가격 하락폭은 리터당 12원 정도인 것으로 추정이 되었다.


This paper investigates how the entries of independent gas stations affect the competition in the Korean retail gasoline markets. For this purpose, we used the data which contain the entry information of independent gasoline stations in the largest five cities of Korea and estimated a difference-in-differences estimator model. In the paper, we find that the retail gasoline prices are much lower in the areas where branded gas stations compete with independent gas stations compared with the areas where only branded gas stations exist. The prices differences between the two types of areas can be decomposed into to the location and competition effects. The former refers to the tendency that independent stations enter the areas with low gasoline prices. The latter describes the competitive pressure caused by the entries of independent gas stations. We find that, controlling for the location effects, the entries of independent gas stations lowered the retail gasoline price by 12 Won per liter.